You are hereGawege

Gawege


By dommeled - Posted on 21 January 2011

Datum # Leden Route Afstand Chauffeur Ritkapitein
22 May 32 leden Gawege 78 KM WouterWe
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1113 Half bewolkt 18 C ZW 4

WE GAAN ONZE EIGENWEG LANGS GAWEGE!

Gawege is een gehucht naast de snelweg A58 ten zuiden van het Zeeuwse Krabbendijke. Als je niet weet waar het ligt rijdt je eraan voorbij zonder er erg in te hebben. Het weggetje er naar toe zoals wij die al enkele jaren met de club rijden is echter een typisch leuk en smal dijkweggetje. Vandaag hebben we een straffe tegenwind hier terwijl een wazig zonnetje probeert door de dikke wolken heen te breken. Tevergeefs overigens, want de rest van de rit hebben we weinig mogen genieten van de zon. En dat in tegenstelling tot de afgelopen weken toen we bijna altijd konden rijden onder een bijna wolkenloze hemel.  Wel is het ondanks dat vandaag een heerlijke temperatuur. Al meer dan 15 graden bij de start!

Om precies negen uur sluit Piet aan vanaf het zuiden en Joop en Perry vanuit het noorden. Tijd om op pad te gaan voor de dertiende clubrit in even zoveel weken van dit seizoen. Er is nog steeds geen rit afgelast terwijl dat er vannacht wel eventjes naar uitzag.  Rond 4 uur 's nachts werd ik wakker van wat harde klappen onweer en het gutsen van de regen tegen de rolluiken. Blijkbaar trok er een stevig bui over Bergen. Goed voor het gras, dacht ik nog! Minder goed voor onze club? Maar gelukkig viel het allemaal reuze mee. Toen ik om kwart voor acht de gordijnen open deed scheen het zonnetje volop en was het verder heel rustig met veel vrolijk gefluit en gekwetter van alle vogels rond ons huis. Ik hoefde dus geen mededelingen op de site te zetten vandaag. Gelukkig maar!

We verlaten de Plaat via het binnenbanddijkje om achterlangs Mattenburg naar de Zeeuwseweg te rijden. De wind staat inmiddels als strak en zou gedurende de rit steeds harder gaan waaien uit een westelijke richting. Dat beloofde wat voor de finales. Ondanks die wind wordt er goed doorgetrapt voorin. Jochem hield vanaf de eerste rijen zowel de snelheid als de juiste route in de gaten. Omdat de wind lekker van voren waait vangen de voorsten alle wind op en kan er verderop in de groep rustig gekeuveld worden. We steken de brug over het kanaal over en rijden langs de vernieuwde rotonde verder naar Rilland. Eindelijk is dit verkeersknooppunt (!!)  klaar en over nieuw, vers en strak asfalt komen we bij Rilland aan. Wederom verbaas ik me over al die bloembakken die ze daar op de weg gezet hebben. Volgens mij sporen ze daar niet en hebben ze geld teveel!

Even daarna rijden we het altijd gezellige en pittoreske Gawege door om even later te constateren dat we vanaf nu een hele tijd de wind in de rug gaan krijgen! D snelheid gaat nu flink omhoog en als we boven de 35 km/uur komen vraag ik of het vooraan wat zachter kan. Zeker als we even later door een ons tegemoetkomende Mercedesdebiel als groep letterlijk de kant in worden gereden. Het duurt heel even voor we weer gehergroepeerd zijn maar gelukkig was er niemand gevallen voor zover ik na kon gaan. Even later besluit ik om eens te gaan tellen met hoeveel we nu eigenlijk rondrijden vandaag. Daarom ga ik eerst naar voren om me vervolgens langzaam af te  laten zakken. Maar dat plannetje wordt 'wreed' verstoord doordat ik in de bocht voel dat mijn achterband aan het leeglopen is: de komende 10 minuten zit ik dus achter in de bus om een nieuwe band te steken! Frenk, die vandaag de bus bestuurt, rijdt heel goed rekeninghoudend met mij verder om me vlak voor Ossendrecht weer voor het peloton af te zetten.

Vanaf de rotonde bij Jagersrust wordt er weer gekozen om niet het fietspad maar de weg te volgen. Op zich een prima besluit met zo'n grote groep. (Ik weet niet precies hoeveel op dat moment omdat van het tellen niet veel meer gekomen was!) Maar laten we dan in het vervolg wel netjes twee aan twee gaan rijden om het overige verkeer zo weinig mogelijk te hinderen. Datzelfde geldt zeker ook voor de passage van Huybergen. Ik begrijp heel goed dat iedereen nu positie gaat zoeken voor de finales maar dat kan best ook daarna gebeuren. Onze veiligheid boven alles aub!!!

En dan beginnen de finales bijna. Vooraan wordt netjes ingehouden zodat we niet tussen de renners van een voor ons rijdende wielerclub terecht komen. Gelukkig gaan zij rechtdoor wanneer wij afslaan bij de schietclub. Maar even daarvoor rijdt een paard met wagen juist onze weg op. Dat gaat dus dadelijk problemen geven. In eerste instantie weet Reinier de kop van de groep rustig te houden zodat we eerst overzicht zullen krijgen na de bocht. Maar uiteindelijk kan een gedeelte van de A-renners zich niet meer inhouden en gaan de combinatie voorbij. Juist dan doemen er twee auto's op en breekt de groep in tweeën. En ondanks dat er vooraan (even) wordt ingehouden rijdt ik met nog een aantal A-renners op een leuke achterstand. Ludy probeert het gat dan snel te dichten en dat lukt hem even later ook.

Zo zijn we dus inmiddels op de Ouwerveldenweg richting Nispen aangekomen. De B is dan al netjes afgeslagen wanneer voor het eerste de snelheid lekker de hoogte in wordt gejaagd. Niet zo vreemd op zich want de wind blaast ons lekker in de rug! Het is wel goed opletten constant want er zijn veel wielrenners, individueel zowel als in groepjes, die ons tegemoet rijden daar. Zonder problemen passeren we de Zoom om even later linksaf te buigen de Mariabaan op. Met deze richtingsverandering veranderd ook de windsituaties 90 graden. Letterlijk wel te verstaan. Nu is het dus voor iedereen goed opletten want de hele bups, ik schat een mannetje of 16, wordt nu op een lint gezet. Jan Kees was voor de bocht al snel naar voren opgeschoven om hier in goede positie te rijden. Voor aan is het vooral Rob Naaijkens die hier de schifting probeert te maken. Voor me rijdt Ludy die duidelijk minder ervaring heeft met op het kantje rijden. Hij durft niet op het scherpst van de schede te fietsen wat mij de gelegenheid geeft om me relatief weg te stoppen achter de brede schouders van Ludy! Misschien was Ludy geschrokken van de manoeuvre van Joop en ? die als gevolg had dat Adri in de berm terecht kwam.

Wanneer even later de Mariabaan wat meer naar het westen buigt blijkt hoeveel wind er eigenlijk wel staat. Dit is een eerste beslissend moment. Vooraan blijft er tempo gemaakt worden. Op een gegeven moment is het Reinier die aanvalt en direct wordt overgenomen door Rob. Voor Reinier direct het einde van de inspiraties voor deze finale want hij moet het wiel van Rob laten gaan en terwijl er nog een zwik renners hem passeren moet hij passen helaas! De eerste schifting is doorgevoerd en met een man of acht zitten we nu voorop. Ik ben inmiddels ver naar voren opgeschoven en een blik achterom leert me dat het daar een 'slachtveld' is. Ongeveer de helft van de groep is hier definitief het spoor kwijt!

Het opdraaien van het fietspad even later verloopt niet helemaal vlekkeloos doordat hier net een andere toerclub fietst. Het kost even wat moeite om deze te passeren. De wind speelt hier niet zo'n grote rol en dus wordt er soms goed doorgetrokken en dan weer valt het ietsjes stil. Het opdraaien van de Westelaarsestraat gaat gelukkig zonder problemen voor de voorste groep. Nu komt de wind weer pal van voren en volgt er een fase van steeds demarreren en stilvallen. Rob, Jan Kees en ik proberen de groep verder uit te dunnen maar het is steeds voorzitter René die de boel saboteert. Wanneer we keurig vaart maken laat hij in één keer een gat vallen? Het doel ervan ontgaat mij en mijn medevluchters totaal. Gevolg is dat Rob, Charl en Mark opeens los rijden. Jan Kees springt er even later naar toe waarop René in zijn wiel springt. Ik volg ook en met zijn zessen zijn we wederom los. Maar niet voor lang want wanneer het de beurt is aan René om de trein op gang te houden laat hij wederom het tempo enorm kelderen. Dit vind ik een bijzonder onprettige gang van zaken en spoor René aan om vooral mee te draaien. Maar zonder resultaat.

Dus wordt vooraan weer gehergroepeerd en rijden we dus op een onvermijdelijke sprint aan. John Mens besluit in die laatste kilometers zijn benen even te laten spreken en voert het tempo lekker op.  Wanneer hij op zo'n 800 meter van kop komt valt het tempo stil. Alles of niets denk ik dan maar en spring weg. Kansloos weet ik al bij voorbaat maar misschien krijg ik net genoeg ruimte. Uiteraard is me dit niet gegund. Geen idee wat er daarna gebeurt maar in ieder geval Charl, Jan Kees, Joop en Rob komen over me heen. Wie de vijfde persoon is weet ik even niet maar zelf wordt ik zesde. Charl wint en even is er een vervelende sfeer na afloop tussen René enerzijds en Rob en mij anderzijds. Er is in ieder geval genoeg stof tot discussie voor bij de koffie.

Zonder valpartijen en andere ongemakken komen we aan bij de kajuit. De A heeft ondertussen de B bij gehaald. Een deel gaat buiten zitten, de rest 'gewoon' binnen omdat de wind buiten toch als fris wordt ervaren. Rob en René geven elkaar een hand maar echt begrip is er nog niet.

Wie vult het stuk aan over de finale bij de B? En wie weet de juiste uitslag bij de A? Graag uw reacties!
 
Update 29 oktober 2011 filmpje:
http://tcdemarkies.nl/movies/2011video_wmv/110522_TCM_Gawege.wmv