You are hereOesterdam-Tholen

Oesterdam-Tholen


By dommeled - Posted on 19 January 2011

Datum # Leden Route Afstand Chauffeur Ritkapitein
13 Mar 39 leden Oesterdam-Tholen 72 KM PeterSch
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1103 Zwaar bewolkt 9 C Z 3

OESTERDAM-THOLEN: VAN 'T RANDJE OP 'T KANTJE!

 

Volgens enkelen zou dit feitelijk de eerste echte clubrit van 2011 moeten zijn. Dat leek er ook echt weer op nu Piet juist op het goede moment en dus net op tijd bij de groep aansloot. We zijn met 39 leden op de fiets en 1 in de bus van Hermes Fietsplus (Piet Suijkerbuijk) op weg naar de Oesterdam.

 

Met de aankondiging van Rijkswaterstaat dat men vanaf dit voorjaar de Oesterdam gaat "ophogen" hebben we met deze rit in elk geval een goede planning gemaakt. Ook de windrichting, met name uit zuidelijke richting, is gunstig hoewel je het nabij de Speelmansplaten maar nooit weet met de zijwind. Eerder is hierover al tijdens de ledenvergadering gediscusieerd en heb ik zelf nog aandacht gevraagd vanaf de kop goed op te letten wat er na de flauwe bocht richting Speelmansplaten achter in de groep gebeurd.

 

Vanaf de Kraaijenberg zet ik me met samen met John Mens op kop van de groep waar EX-CK Richard eventjes snel de eerste stijgende meters rijdt. Nadat we vlak voor Korteven het fietspad af en de asfaltweg oprijden haalt John Mens nog een keer opgelucht adem nu hij er weer ingeslaagd is zonder valpartije het fietspad met de tegels en de steeds breder lijkende gleuven heeft genomen. Overigens is John alweer druk doende kilometers te maken en naar ik van hem verneem had hij voor 9 uur al 1½ uur op de fiets gezeten (en gereden). Samen rijden we met een stevige wind van opzij de zeeuwse weg op, voor mij een goede en inmiddels beproefde manier om warm te rijden. Ten teken dat ik vindt dat mijn beurt op kop voorbij is rijdt ik nog even hard de brug bij de Kreekrak op waarop vervolgens van achteruit wordt geroepen dat 't iets te hard gaat. Eigenlijk wel waar dus sorry daarvoor. Tijd voor een telling en nadat ik me tot achter de groep heb af laten zakken heb ik 39 leden op de fiets geteld.

 

Op de Oesterdam is nog niets waar te nemen van enige vorm van grondwerk maar dat zal over niet al te lange tijd wel anders zijn. Het bestuur zal hierin met het programma rekening houden zo heb ik vernomen. De eerste 7 kilometer gaan voorspoedig met de wind in de rug, zeker ook met de VENGA VENGA-kreten vanuit de volgwagen!

 

Zodra we de Speelmansplaten naderen merk ik dat er toch wat wind van opzij gaat komen en prompt, het gebeurt in geringe mate weer: de koprijders blijven een snelheid houden van 33-34 per uur en soms wordt er nog versneld. John Mens, inderdaad, immer nog op kop, en Lars, jawel, onze sympathieke kampioen lijken de pedalen niet te voelen maar reageren netjes op mijn verzoek tot verminderen van de snelheid. Aan 't eind van de Oesterdam informeren 4 belgische fietsliefhebbers waar onze tocht heen gaat met 't idee aan te sluiten maar kennelijk hadden zij al de nodige kilometers afgelegd en laten ons weer wegrijden.

 

René leidt ons richting Poortvliet maar neemt wel de linkerlus langs Strijenham terwijl we eigenlijk volgens route via de Vermuydenweg en de Geerweg bij Poortvliet moesten uitkomen. Maar in afstand maakt dit allemaal niet zoveel uit en als ik weer vooraan rijdt leidt ik de club door 't dorp Poortvliet waarna we vervolgens via de Paasdijkweg en de Bram Groenewegeweg in recht lijn naar St. Annaland koersen. Dat alles opnieuw met de wind schuin van achteren dus de snelheid loopt weer wat op tot gemiddeld 34-35 per uur. Bij St. Annaland nu ten op zichte van de windrichting een keerpunt, als we richting de finale rijden gaat die rechts van opzij waaien. Jan Kees probeert professioneel als vanouds me de kop op te dringen met het advies rechts te gaan rijden maar nu doe ik dat nog maar even niet en mag Jan Kees zelf aan de bak... Het tempo zakt zowaar regelmatig onder de 30 per uur totdat op een paar kilometer voor de brug o.a. Bas, Frenk en Charl het tempo opvoeren.

 

Zo beginnen we met 13 leden aan de A-finale, zoals inmiddels gebruikelijk tot aan de Zeelandweg "neutraal". Maar zodra we daar het fietspad opdraaien wordt er meteen onder impuls van Jan Kees en ik meen ook Charl met Frenk versneld. Het beloofd meteen een finale te worden waarin de kantjes er vanaf gereden worden. Niet vanwege "onwil" maar vooral de zijwind waar we meteen vanaf de Heense Molen mee te maken krijgen. Toch springt Johan den Boer daar al vroeg weg. Ik had mezelf voorgenomen in dat geval mee te springen maar daarvan zijn er meer....

 

Nadat Johan een week eerder al een succesvolle vlucht met Daan ondernam meent Rene nu ook hier een kans te zien voor een succesvolle vlucht. Ik spring er naar toe maar wordt meteen ook voorbijgereden door een mannetje of 7. Ik sluit gelukkig weer voor de laatste mannen aan maar continu rijdt iedereen dicht op 't kantje, uitgezonderd de 4-5 renners vooraan. Met name René, Jan Kees, Charl en Frenk rijden heel slim en weten zo te voorkomen dat zij op de kant komen. Het tempo zakt ook telkens weer wat terug zodat ook ik me weer voorin kan melden. Vanaf het keerpunt  "Zwarte Ruiter" zijn er weinig serieuze uitvalspogingen te noteren, wel is het opnieuw zaak je positie goed te bewaken. Mijn plannen om op de Rubeerdijk wat te proberen zijn niet echt haalbaar. De wind waait hard genoeg om me te doen beseffen dat aanvallen in mijn geval zou leiden tot sportieve zelfmoord. Ik slaag er wel in om me in het eerste deel van de groep te handhaven. Achter me hoor ik dat Sjel, dapper meegegaan om het nieuwe clublid Robbert van Veen te "introduceeren" in de A, ons heeft laten gaan en ook Robbert  had achteraan even moeten lossen. Maar toch slaagde hij erin weer aan te sluiten. Nadat we het 2e deel van de Rubeerdijk waren opgereden nam Robbert zelfs resoluut de kop van de groep over. Bijna 3 km lang bleef Robbert met een gelijkmatige snelheid op kop rijden zonder enig initiatief van andere  "kleppers"! Om mezelf voorin te handhaven reed ik tot in 3e of 4e positie achter Charl en net schuin voor René. Het lukte natuurlijk niet om een positie uit de wind te verkrijgen maar wellicht heb ik onze voorzitter hiermee nog enigzins van dienst kunnen zijn hoewel die vandaag niet uitstraalde veel hulp van anderen nodig te hebben....

 

Kort voor de afslag naar de Glymesweg rijden Jan Kees, Charl en Frenk vooraan en spring ik naar hun wiel. De 3 zetten flink aan en met de zijwind lukt het me niet snel genoeg om in het wiel te komen en steken bijna alle overgebleven renners me voorbij. Ik vrees even aan het elastiek te komen maar net op tijd kan ik weer aanpikken, ook omdat het tempo i.v.m. een aantal naderende ruiters wat zakt. Op de Heenweg is er een uitval van de sterk rijdende Jan Kees maar het lukt hem niet om weg te komen. De volgende die gaan zijn Charl, Johan en ik meen Joop maar door een jump van John Mens komt de hele groep weer terug. Dus met z'n elven (Robbert van Veen heeft op de Glymesweg definitief moeten lossen) rijden we op de streep af. Charl trekt de sprint aan waarna Rene overneemt en het prima afmaakt. Charl wordt 2e en Robbert Maartense, kennelijk een goede aankomer, wordt 3e. Ik eindig zelf als 8, 9 of 10, een tegemoetkomende auto deed mij bsluiten geen risico's te nemen.

 

René neemt dolgelukkig de fecilitaties in ontvangst en rijden al evaluerend richting de Kajuit waar we alle mogelijke scenario's die ook hadden kunnen optreden nog eens doornemen!

 

Reinier Goosens