You are hereLange Schouw

Lange Schouw


By dommeled - Posted on 19 January 2011

Datum # Leden Route Afstand Chauffeur Ritkapitein
23 Oct 36 leden Lange Schouw 66 KM
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1135 Zonnig 11 C ZO 3

LANGE SCHOUW: ZONNIG MAAR FRIS!

 

 

Maar liefst 36 leden aan het vertrek vandaag, waaronder onze 3 nieuwe leden Ludo, Kees en Roy! Zij reden net als de andere clubleden een heerlijke rit in een stralend zonnetje die erg leek op die van vorige week, maar dan wat korter: Slechts 66 kilometertjes vandaag, en dat is voor Markies-begrippen maar een kippeneindje!

Bij het vertrek aan de Boulevard om 9.00 uur is het dan ook al een drukte van belang! Wat me opvalt is het drukke geroezemoes van door elkaar kletsende leden. Een goed teken lijkt me dat. Waarschijnlijk zijn ook wij net als vele anderen in Nederland in een goede stemming door het fraaie herfstweer wat we al een tijdje voorgeschoteld krijgen en dan met name in de weekends. Dat is wel eens anders geweest dit jaar! Maar goed, iets na negenen komt Piet aanrijden en is het dus tijd om te vertrekken.

Vandaag bestuurt Reinier Spielberg de auto. Of moet ik Reinier Verstappen zeggen? Een aantal keer vandaag zal onze trouwe volgbus luid toeterend langs de groep naar voren rijden. Niet zozeer om leden met lekke banden voor de groep af te zetten maar meer om een goede plek voor een nieuwe shoot te vinden. Reinier heeft vandaag een heel batterij aan visuele opnameapparaten bij zich om de heldendaden van onze TC vast te leggen!

Ikzelf vergeet om mijn GPS-tracker aan te zetten en wanneer ik na even pielen eindelijk als in orde heb is de groep al bijna de Boulevard afgereden, op weg naar de rotonde bij Bristol! Geen probleem denk ik, gewoon een tandje bij en even aansluiten.... Nu, dat even aansluiten valt me behoorlijk tegen omdat men blijkbaar vooraan de lente in de bol heeft en er met snelheden van tegen de 40 km/uur vandoor gaat? Wanneer ik eindelijk aansluit hoor ik het gemor achter in de groep. En terecht!

De grote groep slingert zich via de Zandstraat en de Louis Armstrongdreef richting Vredenrust. We verlaten Bergen op Zoom langs de oude Kragge en Klavervelden op weg naar Nispen. Ik probeer voorin de snelheid in het gareel te houden en met minieme bijsturing lukt dat aardig. De teller wijst nu zo rond de 32 km/uur gemiddeld aan, soms wat sneller soms wat trager. Eenmaal op de Westelaarsestraat ervaren we dat er toch wel wat wind staat. Niet dat er niet tegen in te fietsen is maar toch!

Adri wijst me na de oversteek van de grote baan naar Antwerpen op dat de bout die mijn crank vasthoud op de trapas uitsteekt? Dus stuur ik even de berm in om dit euvel professorisch  te herstellen. Voorzitter René stopt ook en na het aandraaien van de bout zijn we even later weer in de achtervolging. Na de rotonde bij Lange Schouw is het blijkbaar oude mannentijd: diverse leden stoppen  even aan de kant van de weg om te plassen...

Via de Rozenvendreef koersen we daarna weer op Nispen aan. Nu loopt de snelheid weer wat op. Iets wat na Nispen nog meer gebeurt op weg naar de finale. Ik zit vrij ver achterin en als Johan even later langs komt om naar voren op te schuiven pik ik mijn karretje mooi even aan. Vrij soepeltjes kom ik zo wat verder voorin. Toch zit ik nog steeds pas in tiende stek wanneer de B afbuigt en we ons opmaken voor de op één na laatste finale voor dit seizoen.

Tot mijn verbazing wordt er ook na de splitsing nog steeds vaart gemaakt! De wind komt pal van opzij en is iets steviger dan een week geleden in mijn perceptie.  Er wordt direct een waaier gevormd wat mij het makkelijk maakt om door de wind heen, dat wel, naar voren op te schuiven. Net als vorige week heb ik hier weer snode plannen. Voorin is het Hylke die de kop van de waaier vormt en heel sociaal vrij ver naar links rijdt waardoor de nodige plakkers een mooi plekje gevonden hebben in zijn wiel.

Zonder te demarreren passeer ik Hylke en verhoog de snelheid lekker. Ook ga ik een stuk meer naar rechts rijden. Een trucje dat mijn broer me geleerd heeft en wat er voor zorgt dat alleen de voorste twee of drie volgers uit de wind kunnen zitten. De rest mag nu net als ik ook genieten van de wind! Wanneer na enige tijd niemand overneemt versnel ik weer wat en ga tegelijkertijd nu helemaal rechts rijden. Als niemand wilt overnemen dan ook allemaal op het kantje! Mijn opzet slaagt in eerste instantie. Wanneer ik even achterom kijk zie ik dat de groep verbrokkelt is. Wie de slachtoffers zijn kan ik zo één twee drie niet zien.

Vorige week hield hier René het tempo nog even hoog maar deze week wil niemand dat blijkbaar en dus valt het helemaal stil. Pas als praktisch iedereen weer heeft kunnen aansluiten komt er weer vaart in. Ikzelf heb het dan al weer een keer geprobeerd en ook Johan is als altijd actief. Maar ook Renzo is blijkbaar nog in goede doen en rijdt even voorop. Het is Frenk die nu controlerend rijdt en dat beslist niet onaardig doet. Met de hele bups in zijn wiel wordt het gat gedicht en dan is het Jan Kees die aangaat. 'Laat maar zwemmen' roept Frenk nog. 'Prima' denk ik, en ik ben er nog niet zo zeker van dat Jan Kees snel wordt terug gepakt!

Het duurt enige tijd voordat er wat gebeurt bij de achtervolgers. Vanaf nu zal ik steevast in tweede, hooguit derde, wiel verblijven om de vlucht van mijn broer te controleren. Vooraan heeft die inmiddels Piet van Egeraat opgeveegd die na gelost te zijn in de eerste kilometer binnendoor gestoken is. Hij zal nauwelijks tot niet op kop komen. En zo hoort dat ook om niet van koersvervalsing sprake te zijn!  Het zijn nu weer dezelfde drie personen die wat proberen te doen aan de achterstand die inmiddels lekker opgelopen is: Frenk, Johan en Renzo zijn niet bang om hun neus in de wind te steken. De rest vindt het blijkbaar best of is blij er nog bij te zitten!

Het gat schommelt nu tussen 'vrij groot' en 'nog te overbruggen'. Telkens wanneer één van de drie eerder genoemde leden er weer eens een snok aan geeft wordt het gat kleiner om vervolgens weer te groeien wanneer het telkens prikken van eenlingen blijken te zijn! En hoewel het dus met enige regelmaat stilvalt is het beslist ook de verdienste van koploper Jan Kees dat hij voorop blijft. Wanneer we op de Tol afkoersen is het Frenk die met een serieuze inspanning opeens een fors stuk van de voorsprong wegpoetst. De vraag is echter voor wie hij dat doet want ook nu is niemand van plan of bij machte om over te nemen en Jan Kees alsnog binnen te halen.

En zo eindigt deze rit met een prima overwinning na een moedige vlucht van bijna 8 kilometer voor Jan Kees, zijn vierde van dit jaar. Daarachter pakt René na een eindsprintje nog wel de tweede plaats maar  die telt nu eenmaal niet in de wielrennerij. Ikzelf rijdt vrij eenvoudig naar de derde stek en pak zo nog wat puntjes mee. Daarachter druppelt de rest nu ook binnen, alles gefilmd door Reinier!

Daarna rijden we rustig terug naar de Kajuit en constateer ik dat bij veel leden het einde van het seizoen lonkt! Berusting dus bij veel leden. Nog één kans heren: volgende week nog de snertrit met finish Wouwse Tol!

 

Bij de B was het bestuurslid Jochem die zijn wiel als eerst over de streep drukte!

 

Filmpje: http://tcdemarkies.nl/movies/2011video_wmv/111023_TCM_Schouw.wmv