You are hereArdennenrit

WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1524 Zonnig 22 C NW 2

TC DE MARKIES RETRO IN DE ARDENNEN

Uit de oude doos! Zo mag je de laatste Ardennenrit beschrijven. Na diverse omzwervingen naar Limburg, Luxemburg en andere delen van de Ardennen. Na experimenten met weekendjes weg was het dit jaar back to basic. Vanaf het moment dat ik bij de club kwam in 1994 gingen we jaarlijks naar camping Petite Suise om daar onze jaarlijkse Ardennenrit te verrijden. Dit jaar pakten we die draad weer op met dit verschil dat de opkomst te klein was om een luxe touringcar te huren. En dus togen we met twee busjes (dank aan Jan Hermes en Jan Henning) en vier personenauto’s zuid-west waarts naar het Belgische land!

In totaal 22 leden en één gast stonden zondagochtend om 8.00 uur klaar bij Fitness Palace. Deze opkomst is wat mij betreft aan de lage kant. Niet dat we in het verleden nu met hele grote groepen richting de heuvels gingen, maar je hoopt toch dat we minsten met 25 leden op pad gaan! Hopelijk volgend jaar beter. De dappere strijders die wel meegingen hebben in ieder geval een geheel verzorgde dag met mooi weer en een schitterende route voorgeschoteld gekregen. De groep was in ieder geval vrij homogeen waardoor we nooit lang hoefden te wachten op elkaar.

Al om 10.00 uur waren we op de camping aangekomen en ging iedereen omkleden. Aangezien we tijd genoeg hadden en het terras er al uitnodiging bij lag in de zon namen we eerst koffie en thee. De stemming zat er al goed in. Het bestuur had mede door de beperkte opkomst al besloten om geen volgbus mee te laten rijden. Vanuit de groep kwam daarop geen bezwaar. Deze rit is vooraf ingevoerd in routeyou.com op basis van de route die ik nog had uit 1999! Jochem en ik hadden de clubnavigatie op de fiets gemonteerd en zodoende konden we zonder veel zorgen de goede route bepalen. Slechts twee keertjes misten we de afslag maar was het euvel telkens snel hersteld.

Heel de rit hadden we tussen de 20 en 23 graden, een stralende zon en weinig wind. Ideale omstandigheden om in de heuvels te fietsen derhalve. Korte mouwtjes en een korte koersbroek waren dan ook het standaard tenue voor deze dag. Zodoende kon iedereen wat bijkleuren en zag ik diverse leden met zonnebrand in de weer! Wat ook heel erg meeviel was de staat van de wegen hier. Niet dat het overal spik en span erbij lag, maar zeker de helft van de route lag er strak en veelal nieuw bij! Slechts een enkele keer stuiterden we van links naar rechts, maar dat was echt uitzonderlijk. Tien jaar geleden was dat echt een heel ander verhaal!

De route was een achtvorm met La Roche als spin in het wiel. De eerste lus ging noordwaarts via luwe maar verder prima weggetjes langs La Fosse, Grandmenil en Erezee. Hoewel we best wat heuvelen is er van echt klimmen hier geen sprake. Meer dan 80 meter hoogteverschil zit er in deze fase niet in! Vlak voor Soy slaan we linksaf. ‘Moeten we hierin?’ wordt nog gevraagd. Maar de weg naar Beffe begint echt hier en even later klimmen we rustig. Na Beffe dalen we gestaag naar het dal van de Ourthe. Een mooie lopende afdaling biedt de snelheidsduivels onder ons mooie momenten!

De volgende 8 kilometer volgen we Ourthe over en wat drukkere N833. Ondanks het fraaie weer valt het met het verkeer erg mee. Deze weg brengt ons naar La Roche. We hebben er dan 42 km opzitten. Bijna op de helft dus. De eerste echte klim is nu aanstaande. Of het ding een naam heeft weet ik niet maar in 3,2 kilometer stijgen we 175 meter naar het gehucht Hives. Een gemiddelde van 5,5% dus waar het steilste stuk aan het begin zit. Boven wacht iedereen netjes op elkaar en worden al wat bidonnetjes bijgevuld bij een plaatselijke boerderij.

We klimmen daarna nog wat verder door in de verkoeling van een bos. Even later gaan we dan lichtjes afdalen langs Ortho en Nisramont. Vanaf hier volgt weer een heerlijke afdaling naar de voet van het plaatselijke stuwmeer. Doordat de weg hier erg overzichtelijk is lopen de snelheden weer flink op. Na de passage van de Ourthe gaat het weer langzaam maar gestaag omhoog om op de N860 van Houffalize naar La Roche uit te komen. Nu wordt het licht heuvelachtig. De weg voert ons langs de gehuchten Nadril en Berismenil. De wind komt nu zo’n beetje recht van voren. En alhoewel ze niet erg hard blaast voel ik de beentje wel op de soms taaie open stukken.

Maar daarna duiken we niet alleen weer het bos in, ook dalen we in rap tempo terug naar de bedding van de Ourthe, terug naar La Roche. Hier worden de hoogste snelheden van vandaag gehaald. Eenmaal beneden volgen we de stroom voor een tweede passage van la Roche. Hier is het behoorlijk druk met vele toeristen die in het zonnetje genieten op een terrasje. Sommige leden verzoeken om water te tappen en daarom wordt even gezocht naar een kraan. Daarna maken we ons op voor de slotklim. De cote de Samree met zijn 7,5 km en 330 meter hoogteverschil.

De weg die we zouden moeten volgen is tegenwoordig voetgangersgebied. Daarom is het even zoeken en rijden we tegen het verkeer in. Maar het lukt ons om bij de voet van de klim aan te komen als één groep. De discipline die de groep de hele dag al kenmerkt wordt ook hier gehandhaafd! Dank daarvoor. Er zijn vandaag twee leden die ik verwacht op deze klim. Rob Naaijkens heeft hier vorig jaar gewonnen en is in goede vorm gezien zijn resultaat in de tijdrit een paar weken geleden. En tweede persoon die ik verwacht is Jan Henning. Hij is een echte klimmer en liet op de eerste klim vanuit La Roche al zien dat hij de te kloppen man is vandaag.

Na een ‘rustige’ aanloop van iets meer dan één kilometer is het Rob die als eerste gaat versnellen. Direct zijn we nog met 6 man over: Rob, Jan Henning, Tom, Huub, Wouter en ikzelf. Voor mij gaat het dan eigenlijk al te hard maar ik klamp toch nog maar even aan. Daarna is het Jan die het tempo overneemt en moet ik eraf. Rob en Jan blijven wat stoken met als gevolg dat nog geen kilometer verder we nog twee koplopers over hebben: Jan en Rob. Daarachter het trio Huub, Tom en Wouter. Ikzelf zie het gat naar voren langzaam maar zeker groter worden terwijl vanuit de achterhoede good old Piet aansluit! Hij zal een paar kilometer in mijn wiel blijven om me ten slotte voorbij te steken wanneer ik even het tempo laat vieren.

Helemaal vooraan is het Jan die inderdaad de sterkste is vandaag en terecht als eerste het bord bovenop de Samree passeert. Rob volgt vrij snel als tweede. De achtervolgers hebben wat ruimte moeten laten. Men heeft Wouter veel werk laten doen. Tom sprint naar zijn eerste podiumplek bij de club terwijl Huub vierde en Wouter vijfde wordt. Enige tijd later is de zesde plek voor Piet die dus een plekje achter zijn zoon finisht. Kort daar achter ben ik boven met in mijn kielzog Jan Haverhoek die het gat naar mij bijna geslecht had.

Eén voor één komt iedereen binnen en wachten we met zijn allen op de laatste man in koers. Jan Hermes zit al heel wat kilometers met volgelopen benen maar komt op karakter boven! Als we compleet zijn volgen de laatste kilometers bergaf terug naar de camping. Het is nog steeds heerlijk weer en een plekje op het terras wordt nog eens luister bijgezet met een verfrissende cola, bier of wat anders! Aangezien we geen dure bus hebben hoeven huren vandaag is er genoeg budget voor eten en drinken zodat niemand dorst hoeft te leiden. Intussen gaat iedereen douchen en maakt het personeel van de camping de tafel voor ons gereed.

Nadat iedereen zijn buik vol heeft kunnen eten met kip of pasta sluit ik de dag officieel af door Jochem te bedanken voor de goede organisatie! Ik vergeet alle chauffeurs te bedanken voor hun bijdrage. Bij alsnog: Bedankt mannen!! Daarna stapt iedereen in de juiste auto en rijden we weer richting West Brabant. Om half negen ben ik weer thuis en kan ik terugkijken op een zeer geslaagde dag. Iedereen die daaraan heeft bijgedragen van harte dank!!!