You are hereFijnaart

Fijnaart


By dommeled - Posted on 03 March 2014

Datum # Leden Route Afstand Chauffeur Ritkapitein
21 Sep 27 leden Fijnaart 94 KM ReneDong dommeled
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1438 Zwaar bewolkt 17 C N 3

GEEN KASSEIEN OP WEG NAAR FIJNAART!

Vandaag stond de enige echte kasseienrit van de TC op het programma. Niet dat we nooit elders over de steentjes rijden, maar in de rit naar Fijnaart staat een mooi lang stuk gepland waar de ware liefhebber eventjes zijn hart kan ophalen! Vandaag echter waren er geen echte liefhebbers en het feit dat er best wel de nodige klei en andere viezigheid her en der op de weg lag deed ritkapitein van de dag Reinier doen besluiten om ze maar over te slaan voor dit jaar.

Eigenlijk is voorzitter René vandaag kapitein maar een ongelukkige verstapping heeft zijn enkel tonnenrond gemaakt waardoor hij het verstandiger vond om niet op de pedalen maar in de bus plaats te nemen. Albert was hem daar dankbaar voor als geplande chauffeur.

De rit naar Fijnaart is op zich een leuke gevarieerde route door met name de polders onder Dinteloord. Helaas voor ons zijn ze druk bezig met de aanleg van de nieuwe A4 waardoor we opeens voor een afgesloten weg stonden. Maar zover is het nog niet want wanneer ik vanochtend opsta rond een uur of acht regent het! Dus eerst maar even achter de computer om op buienradar te kijken. Deze geeft aan dat de regen snel weg zal trekken en dat het daarna zal opklaren. Ook is de temperatuur best al aardig met een graadje of 16. Alleen staat er wel redelijk wat wind: kracht 3 á 4 uit het noorden.

Iets voor negenen is het dan droog en komt Arjan mij ophalen. Iets te laat komen we op de Boulevard aan waar zo'n 23 leden dan al op gang komen. Wij sluiten snel aan achterin terwijl e wind ons recht in het gezicht blaast. Later deze rit sluiten nog meer leden vooraan aan zodat we uiteindelijk een peloton van 26 renners vormen met René daarachter in de volgbus.

We rijden via Vredenrust naar Moerstraten en Steenbergen. Arjan en Frank Ros vormen het eerste uur de kopmannen en kennen de route nog niet zo goed. Reinier geeft echter op tijd de juiste aanwijzingen vanuit de tweede rij. Later zal hij ook regelmatig op de kop te vinden te zijn vandaag samen met wederom Arjan. De snelheid ligt prima zo tegen de wind in. We zigzaggen er lekker op los, de wind dan weer van links en even later weer van rechts of van voren. Zoals al eerder gemeld lukt het ons niet om de N259 bij de Derriekreek over te steken en rijden een stuk om richting Stampersgat. Via een flinke omweg komen we alsnog aan in Dinteloord en ook hier rijden we even weer om omdat de volgwagen ons in dit dorp niet mag volgen over de geplande route. Daarom crossen we zo'n beetje het halve dorp door om uiteindelijk weer op het originele traject uit te komen.

Even later passeren we Fijnaart op weg naar wederom Stampersgat. De wind waait inmiddels het peloton lekker in de rug. Ondanks dat blijft het tempo netjes. Even daarvoor hebben we op verzoek van enkele oudere leden een sanitaire stop gemaakt. TC de Krappe Blaasjes!! Af en toe spettert het een heel klein beetje. Er hangt de halve tocht een donker grijze wolk boven ons die er echt dreigend uitziet. Gelukkig blijft het zo goed als droog en kunnen we ook de finale op droge wegen afleggen. Die finale wijkt wel wat af van normaal omdat men het bruggetje over de Zoom nabij de Wouwse Plantage aan het opknappen is. Daarom rijdt de B vanaf café de Brembosch rechtdoor de kortste weg terug. De A rijdt het reguliere parcours van de B.

De animo voor de A is wat minder deze zondag. Misschien dat de harde wind potentiële deelnemers afschikt? Een man of tien gaat de uitdaging aan. De snelle training van afgelopen woensdag wordt nog eens besproken maar ik betwijfel of vandaag het ook zo hard zal gaan? In ieder geval niet in de aanloop richting Nispen want daar valt het tempo terug tot zo'n 30 km/uur. Dat vind ik wat te gortig en nadat we afspraken hebben gemaakt over waar de finale daadwerkelijk zal beginnen pak ik de kop en voer het tempo op naar zo'n 36 km/uur. Ook Jan Kees en Charl pakken om beurten de kop. De rest vindt het blijkbaar best zo.

Na de tweede passage van het spoor tussen Roosendaal en Essen is het Perry die versnelt. Ik vaag om me heen of Perry op de hoogte is van de afspraken over de start van het vrije gedeelte? Maar hoe het ook zij. Perry zal een flink aantal kilometers solo voorop rijden. Na het opdraaien van de Mariabaan beginnen we dan echt. Ik voer het tempo maar op nadat enige tijd niemand aandringt om Perry terug te pakken. Men laat mij een tijdje met de wind op kop het werk doen en wanneer het gat klein genoeg is nemen anderen ook even hun verantwoordelijkheid. Nog ruim voor we de Plantageban oprijden zit alles weer bij elkaar. Nu is het Jan Kees ie er tussenuit knijpt en volgt er een periode met meerdere uitvalpogingen van diverse leden die met elkaar gemeen hebben dat ze geen van allen slagen.

Op de Westelaarsestraat is het Rob Naaijkens die serieus gas geeft en ook Jan Henning laat hier zien dat hij heel hard kan fietsen. Charl is constant attent en zit voorin. De enige die ik al die tijd niet zie is Frenk. Hij is echter zeer goed in vorm de laatste weken dus hem verwacht ik nog wel! Als we de hoogspanningsmasten naderen rijden Jan Kees en Rob lichtjes voorop. Jan rijdt achter hen het gat dicht wanneer het weer wat stilvalt. Daarvan profiteert Jan Kees. Nu wordt er volop gekeken. Ik trek mijn plan en besluit om mijn broer zijn vlucht te verdedigen. Ik probeer constant op de eerste rij te zitten en kijk regelmatig achterom om plotseling uitvallen direct te kunnen counteren. Dat gaat me prima af en elke keer pak ik direct het achterwiel van wie probeerde.

Maar toch ben ik niet helemaal zeker. Jan Kees neemt naar mijn zijn veel te weinig afstand van ons. Blijkbaar zijn de benen niet meer zo goed. Maar we zijn dan al achter de Tol en ik begin er in te geloven. Maar dan is het Rob die een alles of niets poging doet en het tempo behoorlijk opschroeft! Ik kan met pijn en moeite zijn wiel pakken en wanneer Rob ziet dat het hem niet gelukt is om afstand te nemen geeft hij het op. Op dat moment, en daar is het duveltje uit het doosje, is het Frenk ie uit mijn wiel springt en aanzet. Ik moet nu net even passen terwijl ik veronderstel dat de groep nog compleet is. Maar als ik na enige tijd achterom kijk zie ik dat ik helemaal los zit??

Voor me is Frenk dan over de moegestreden Jan Kees heen gewalst en pakt zo zijn eerste winst dit seizoen! Jan Kees baalt maar pakt de tweede plek terwijl ik als derde over de streep uitbol. Daarna komt de rest over de streep en zit er weer een leuke rit op die gelukkig droog verlopen is, ondanks alle regendreiging!

Bij de B is het Albert die eerste wordt. Volgende week bij de A??

Daan

.

.

* * * GEWIJZIGDE FINALES! * * *

In verband met werkzaamheden aan het bruggetje over de zoom nabij de camping kunnen we niet de gebruikelijke route rijden voor onze finale over Nispen.

De B slaat daarom bij café de Brembosch NIET linksaf richting Nispen maar gaat daar rechtdoor richting de Westelaarsestraat.

De A finale volgt bij café de Brembosch de gewone route richting Nispen om vervolgens via het parcours van de B via de Mariabaan te rijden. LET OP: de finale begint na het passeren van het spoor NA Nispen. (Dit is dus de tweede passage van het spoor!!)

Zie de bijlage! Klik hiervoor hieronder op het attachment.