You are hereArdennenrit

22 Jun 12 leden Zaterdagrit 84 KM ReneDong
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1425 Zonnig 21 C N 3

ZONDAG EN NOG STEEDS ZONNIG!

Om acht uur in de ochtend worden we wakker gemaakt door muziek van Het Goede Doel, of eigenlijk een waardeloze cover daarvan. We worden om half negen aan het ontbijt verwacht. Dit is weer prima verzorgt en om kwart voor tien gaan we op pad. Net als vorig jaar verlaten we de camping in zuidelijke richting maar in tegenstelling tot vorig jaar pakken we op de eerste splitsing nu wel de juiste route! Dat leidt dan wel weer tot een onverwacht eerste klim om uit ons dal te komen.

Het verschil in temperatuur is die ochtend goed te voelen: wanneer je in de zon rijdt is het al warm maar de stukken in de schaduw zijn nog wat frisjes. Later die dag zou het heerlijk fietsweer blijken en klaagde niemand! Dat was vorig jaar wel anders toen het na een uurtje of zo begon te regenen en het zelfs zo slecht werd dat we besloten om de koers toen in te korten. Dit jaar was van al dat soort sores geen sprake en konden we netjes de geplande route helemaal volgen.

We rijden eerst westwaarts. Vandaag geen uitstapje naar Luxemburg maar ‘gewoon’ richting La Roche. Hier zouden we ruim voor het einde de slotklim van de dag doen: De Cote de Samree. Maar eerst reden we richting Houffalize. Daarna bleven we op hoogte. Vlak voor Nadrin een klimmetje van 2,5 kilometer als opwarmertje voor later. Het volgende stukje is wat geaccidenteerd om daarna een lekkere afdaling voorgeschoteld te krijgen. Op weg naar Maboge worden hoge maxima gehaald in een goed lopende afdaling met voor Belgische begrippen mooi lopend asfalt!

Nu splitst de groep zich. De geplande route voert ons over een kuitenbijter eerste klas. Ikzelf en nog vier andere leden zien dat niet zo zitten en besluiten gewoon rechtdoor te rijden de grote baan volgend naar La Roche. De overige 7 echte klimmers gaan nu een lusje maken om wat later ook in La Roche uit te komen. Wij zitten dan al een tijdje lekker op het centrale pleintje in het centrum van La Roche te genieten van de zon. Ondertussen worden we vermaakt door een processie die een paar keer voorbij trekt, afgewisseld met kanonschoten of iets dergelijks.

Wanneer we weer compleet zijn wordt spontaal, op aandringen van Rob, besloten om een bakje koffie te drinken. We zoeken een terras uit in de zon en nemen plaats. Als een stel oude wijven gaan we eerst tien minuten discussiëren of we hier toch wel willen blijven zitten wanneer blijkt dat ze geen gebak bij de koffie serveren….. Natuurlijk blijven we gewoon zitten en laten de koffie, thee en andere drankjes goed smaken.

Helemaal uitgerust beginnen we dan aan de ‘finale’-klim van deze dag. Bijna 8 kilometer klimmen om 326 meter te stijgen. Hert gemiddelde van de klim is 4,2%. We beginnen rustig wanneer Johan zich op kop zet. Het tempo blijft in die eerst kilometers onder de 20 km/uur. Wanneer we iets meer dan 3 km geklommen hebben is er een kopgroep van 6 mannen: Rob, Johan, Jan Henning, Joop, Jochem en ikzelf. Voor Rob gaat het dan echt te langzaam en hij is de eerste die serieus versnelt. We tippen even aan de 30 km/uur en Jochem en even later Joop houden het dan voor gezien. Rob houdt zijn versnelling even vol en dan zakt het tempo gelukkig iets.

Wat vandaag duidelijk is is dat we drie ‘echte’ adelaars in ons midden hebben. Rob, Johan en Jan rijden steeds vooraan op de klimmen en klimmetjes. Ook deze klim dus zijn zij het die gaan strijden om de bloemen. Alle drie plaatsen om beurten een versnelling. Van een gelijkmatige klim is er dus geen sprake meer. Bij de vierde demarrage, dit keer weer van Rob, besluit ik me niet langer te martelen en laat ik het drietal lopen. We hebben dan al 6 km afgelegd. Mijn hartslag was boven de door mij gestelde max van 155 uitgekomen en daarom leek het me verstandiger om me niet verder te forceren. Gisteren was me dat op de Putscheid al lelijk opgebroken en dat wilde ik vandaag voorkomen.

Voor me ontrolt zich een boeiend schouwspel. Aanvankelijk is het Rob die even solo voorop rijdt maar Johan en Jan kunnen toch weer aansluiten. Met z’n drieën rijden ze op de streep aan. Althans, dat dachten ze want het laatste stuk van de klim is opnieuw geasfalteerd en de streep is verdwenen! Dus op mijn vraag wie er gewonnen had was het even stil. Met z’n drieën wijzen ze uiteindelijk Rob als winnaar aan, gevolgd door Johan en Jan. Eén voor één druppelt iedereen nu binnen en wanneer we weer met z’n twaalven zijn stappen we weer om de laatste 30 km voor vandaag weg te werken.

Allereerst klimmen we nog zo’n 8 km door. Met de steilte valt het erg mee, gemiddeld zo’n 2%, maar al met al belanden we op het hoogste punt van vandaag: 659 meter! Vanaf nu gaat het dus grosso modo voornamelijk naar beneden. In de praktijk betekent dit dat we een aantal heerlijke stukken afdaling krijgen, afgewisseld met een stukje klimmen tussendoor. De laatste 10 kilometer gaat dan ook, ondanks dat we vier klimmetjes hadden, met een gemiddelde van ruim 35 km/uur!

Rond 14.00 uur zijn we weer terug op de camping. Dit keer zijn er gelukkig geen valpartijen of andere ongemakken. De balans voor twee dagen fietsen is precies één lekke band van Arjan. Een mooie zaak al met al, zeker omdat we beide ritten geen volgbus hadden! Net als gisteren neem ik weer plaats op het bankje bij het riviertje en is vervolgens het ritueel hetzelfde als zaterdag. Iedereen gaat op zijn eigen tijd douchen en ook is er voldoende tijd om lekker in het zonnetje even de inspanningen van je af te laten glijden, al dan niet onder het genot van een drankje.

Wanneer iedereen schoon en ingepakt is besluiten we het weekeinde af te sluiten met een laatste rondje. Vervolgens wordt het gebouw gecontroleerd en mogen we nog eventjes de stoelen terug op zijn plaats zetten en de vuilnis weggooien in de daarvoor bestemde bak. Tot slot reken ik alles af en gaan we terug naar Bergen. Zoals gebruikelijk deze twee dagen rijden we allemaal achter René aan. De navigatie van zijn Zweedse bolide vindt het bij Luik nodig om ons via Brussel te laten rijden. En laat dat op de avond dat België tegen Rusland moet voetballen op het WK nu net geen slimme zet zijn…. We verliezen buiten de 10 minuten extra reistijd om ook nog eens twintig minuten in de file bij het oprijden van de Brusselse grote ring helaas… Kniesoor die daar op let. Om 18.45 uur zijn we weer terug in Berrege. Moe maar voldaan!

Daan

Een impressie van het Ardennenweekend hier.