You are hereAnna-Jacobapolder (Pinksteren)

Anna-Jacobapolder (Pinksteren)


By dommeled - Posted on 03 March 2014

Datum # Leden Route Afstand Chauffeur Ritkapitein
09 Jun 36 leden Anna-Jacobapolder 74 KM FrenkBos dommeled
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1423 Zonnig 25 C O 3

TOUR DE PHILIPSLAND IN DE ZON

Met deze altijd weer fraaie rit door één van de uithoeken van onze streek, het eiland Sint Philipsland met gelijknamig 'hoofddorpje', sluiten we een zonnig en zomers pinksterweekeinde af. Een weekeinde waar menig lid de nodige kilometers heeft weggewerkt. Velen reden in de Ardennen de toerversie van Luik Bastenaken Luik van 150 of zelfs 250 km! In de finale van onze rit betrok het helemaal en wanneer ik dit verslag zit te dichten ziet het er dreigend uit en is het wachten op een flinke bui!

Maar goed, zover is het nog niet. Eerst het verslag van vandaag. Zoals al gezegd scheen de zon nog uitbundig om 9.00 uur. Afgelopen nacht heeft het echter wel geonweerd en is er de nodige nattigheid gevallen getuige de natte wegen en fietspaden. Daar zal men ook wel last van hebben gehad bij de Roparun. Zoals gebruikelijk is het op de Boulevard net een klein olympisch dorp of een village depart uit de tour de France! Ondanks dat de meeste lopers al ruim geleden zijn gepasseerd staan vele bussen, tenten, massagetafels, bevoorradingen en wat al nog meer her en der verspreid. Een gezellige boel al met al!

Door ervaring slim geworden hebben we voor vandaag een rit in Zeeland gepland zodat we nergens elkaar dwars zullen zitten. Route Anna Jacoba stond op het programma. Een relatief korte rit over een voormalig eiland waar velen van ons niet zo vaak zullen komen schat ik zo in. Voor mij is het altijd weer net of ik op vakantie ben als ik hier fiets! Het weer hielp daarbij vandaag ook zeker mee. Het feit dat het zulk prachtig weer was en dat we 'slechts' 74 km hoefden te pedaleren zorgde vanaf het begin voor een goed tempo. Dit werd trouwens ook in de hand gewerkt door de oosten wind zodat we de eerste helft van de rit de wind voornamelijk in de rug hadden.

In eerste instantie zijn het Charl en mijn broer Jan Kees die vooraan het tempo bepalen. Met name in de bochten kun je merken dat zij veel koerservaring hebben omdat zij die met veel snelheid nemen en vervolgens ook nog even aanzetten. Achterin zal dat enk ik veelvuldig tot mini achtervolgingen geleid hebben schat ik zo in! Uiteindelijk zal de gemiddelde snelheid vandaag voor zij die de A-finale gereden hebben uitkomen op precies 33 km/uur. Zelfs voor TC de Markies begrippen een stevig gemiddelde! Chauffeur Frenk Bosters had vandaag niet veel te doen gelukkig!

Charl blijft de gehele rit veel op kop, ondersteund door oa Bas, voorzitter René en Jan Haverhoek. Laatst genoemde moet echter halverwege opeens verzaken na een harde knal: lekke band! Ik heb vandaag de pet van ritkapitein op omdat Renzo niet aanwezig kon zijn. Dit stukje is niet echt bekend terrein voor mij zodat ik Reinier vraag om me, met name op Philipsland, te ondersteunen. Dus ook Reinier is veelvuldig voorin en op de voorste rij te vinden, dank daarvoor! Reinier doet dit trouwens weer perfect zodat we dit jaar precies de route rijden zoals deze op routeyou.com staat!

Via het dorpje St Philipsland verlaten we de polder weer om via de Krabbenkreekweg op weg te gaan richting de finales. Ze zijn hier druk bezig een waterdoorlaat te maken waarvan de contouren nu duidelijk te zien zijn. Ondanks dat de wind nu even van opzij komt gaat het hier prima. De meeste leden hebben blijkbaar de afgelopen zomerse periode goed kunnen trainen. Want de gemiddelde snelheid ligt hier toch regelmatig boven de 35 km/uur!

Een grote groep van zo'n man of twintig, schat ik, gaat vandaag met de A mee. Tot aan het keer punt bij de Zwarte Ruijter zullen we de wind pal op kop hebben. Ikzelf heb door mijn pollenallergie weinig aspiratie en bungel in laatste wiel. Het valt me op dat meer kleppers zich achterin bevinden. Ik adviseer Jan Henning om vooral meer naar voren te gaan als hij vandaag tenminste mee wil zitten met een eventuele vroege vluchtpoging. Maar ook zie ik Roy vlak voor me zitten, net als Robert. Net als ik voelen zij zich niet helemaal 100% door alle troep in de lucht.

Maar de finale wil niet echt op gang komen die eerste kilometers. De eerste 'geneutraliseerde' kilometers gaan al met een slakkengangetje van zo'n 32 á 33 km/uur, wanneer de finale vrij gegeven is duurt het zo'n 3,2 km voor we voor eerst echt boven de 40 km/uur uitkomen! Er zijn dan even daarvoor 5 man afgesplitst: Rob Naaijkens, Johan, Jan Kees, Joop en even later ook Charl. Vanuit laatste wiel bekijk ik dit en vraag ik me af of dit een goed groepje zal zijn. Met name de sprinters Joop en Charl zullen met argusogen bekijken worden door de tijdrijders in de kopgroep. En dat klopt ook wel! In plaats van goed te draaien wordt door demarrages geprobeerd de kopgroep te decimeren. Hoe succesvol dit is blijkt uit het feit dat eerste Joop en even later ook Jan Kees en Charl moeten lossen.

Bij de achtervolgers wordt dit alles met instemming bekeken. In eerste instantie loopt de voorsprong van koplopers nog op maar al snel is duidelijk te zien dat men vooraan niet samenwerkt. De achtervolgende groep heeft diverse ijzers in het vuur die het tempo hoog genoeg houden. Oa Huub, Ludo, Jelle en Ron zie ik op kop sleuren. (Sorry, maar ik zat toen te ver van achteren om precies te zien wat en wie er reden, misschien vergeet ik namen...) Wanneer we een stukje gevorderd zijn op de Rubeerdijk zie ik Roy naar voren gaan. Hij demarreert niet echt maar rijdt wel zo hard dat hij opeens los zit met een attente Jan Henning in zijn wiel. Het gat met Johan en Rob is dan al een stuk geslonken. Jan Kees, Joop en Charl zijn dan al opgeslokt.

Voornamelijk door Roy, soms geholpen door Jan, rijden we het gat vrij rap dicht en zijn we met zijn vijven op kop. Johan en Rob vinden het blijkbaar prima want ze blijven gewoon doorrijden en ik moedig Roy en Jan aan om ook snel mee te doen. Zolang het gaat doe ik ook mijn deel om de molen niet te verstoren. Blijkbaar maken we nu voldoende snelheid want ook na een lastige passage waarbij we andere fietsers moeten passeren terwijl we net een groepje wandelaars aan de andere kant van de weg naderen en we even moeten inhouden, lopen we iets uit. Al met al blijft de samenwerking voorin goed.

En zo maken we ons op voor groepssprintje met vijf. Maar in één van de bochtjes vlak voor Halsteren komt opeens ons een brommertje tegemoet. Rob schrikt hier zo van dat hij de bocht niet dreigt te houden en uit voorzorg rechtdoor schiet. De rest kan wel ongestoord verder zodat we nu nog met vier zijn. Uiteraard is het Jan die (te) vroeg aangaat. Roy volgt hem en komt vervolgens ook al te vroeg op kop zodat Johan nu in ideële positie zit. Zijn laatste demarrage is dan ook voldoende voor de winst vandaag! Roy wordt tweede terwijl ik Jan gepasseerd ben en dus derde wordt. Vlak achter me zie ik dat Rob inmiddels weer aangesloten heeft bij Jan. Al vrij snel daarna komt volgens mij Ludo als zesde over de streep. Die heeft dus zo te zien een goeie inspanning gedaan.

Daarna bollen we uit en laten de achtervolgers zoveel mogelijk weer aansluiten en rijden we naar het Strandhuys. Met Pinksteren is Fitness Palace dicht en dus wijken we net als met Pasen uit naar het mooie terras ietsjes verderop. Zoals in het begin van het verslag al is gemeld is het inmiddels helemaal betrokken. Voor de temperatuur maakt het niet veel uit want het is nu zo'n graadje of 25! De koffie en thee smaken prima en als er wolken zich dreigend samenpakken gaan de meesten op huis aan. Weer een leuke rit in hun wielerzakje!

Foto's van deze clubrit: hier

Daan