You are hereSpuikanaal

Spuikanaal


By dommeled - Posted on 27 February 2014

Datum # Leden Route Afstand Chauffeur Ritkapitein
04 May 38 leden Spuikanaal 85 KM JohanBoe RenzoLev
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1418 Zonnig 14 C ZW 2

LANGS HET SPUIKANAAL

Het Spuikanaal is niet aangelegd als verdediging tegen het water, maar is aangelegd om zoet water af te kunnen voeren waarmee het Volkerak, het Zoommeer, het Markiezaatsmeer en het Schelde-Rijnkanaal worden doorgespoeld (door de afdamming van deze wateren ging dit niet meer vanzelf). Door het doorlaten van vers water via de Volkerakdam wordt schoon water het gebied ingelaten. Het oude, vervuilde, water wordt via het Bathse spuikanaal en de Bathse spuisluis in de Westerschelde geloosd. Ook wordt het kanaal gebruikt voor het lozen van water uit West-Brabant, dat via het Schelde-Rijnkanaal wordt afgevoerd.

De Bathse spuisluis staat aan het einde van het 8,4 kilometer lange, 140 meter brede en 7 meter diepe Bathse spuikanaal dat evenwijdig aan het Schelde-Rijnkanaal loopt. De sluis bestaat uit zes kokers van beton, waardoor het zoete water in de Westerschelde kan stromen. Dat gebeurt zonder hulp van pompen. Het systeem heeft een capaciteit van 100 m3 per seconde ofwel 8,5 miljoen m3 water per dag.
Met de bouw is in 1980 begonnen. In 1987 waren het kanaal en de spuisluis gereed.

Zo, dat weten we dan ook weer! (Bron Wikipedia.nl) Deze route is één van de varianten voor verschillende ritten in de zeeuwse polders ten westen van Woensdrecht. Zo’n jaar of twintig geleden reden we route Waarde vele keren per seizoen en met de komst van Reinier in der tijd als ritcommissaris is oa deze variant bedacht! Nu we de historie van het kanaal en van de rit besproken hebben kunnen we wat meer uitweiden over deze zondag.

Het is mooi zonnig weer na een week met toch voornamelijk bewolking en af en toe regen. Op weg naar Fitness Palace moet ik al van het fietspad afwijken omdat men druk bezig was de ‘jaarmarkt’ op de Boulevard op te bouwen. Ik heb flink wat laagjes kleding aan omdat het ondanks de zon aan de frisse kant is. Om 7 uur vanochtend vroor het nog! Toch wel bijzonder voor mei al met al. Voor mij is helaas de jaarlijkse periode van mijn hooikoorts begonnen met daarbovenop (of juist daardoor) een kleine keelontsteking en algehele malaise in mijn hele lichaam. Zo heb ik het ook al een paar dagen koud wat mijn keuze voor wat extra kleding misschien ook verklaart….

Bij het vertrekpunt aangekomen verrast me de grote opkomst: maar liefst 39 rijders staan te wachten voor vertrek terwijl Johan in zijn gewone kloffie de bus zal besturen vandaag. Ook verrassend is het feit dat sommige leden, oa René Punt, in volledig zomertenue aangetreden zijn. Dat wil zeggen met korte broek en shirt korte mouw! Bikkels of sukkels?

Even later fietsen we in zuidelijke richting op weg naar Zeeland. De eerder genoemde jaarmarkt dwingt ons de weg op, iets dat vandaag wel vaker het geval zal zijn! (Niet de jaarmarkt, maar het feit dat we op de weg fietsen ipv op het fietspad) Hoewel mijn hartslagmeter 0 aangeeft, waarschijnlijk is de batterij van de borstband leeg, voel ik mijn hart bonzen in mijn borstkas wanneer we na de Kraaienberg het heuveltje van de Vossenweg oprijden. Ik vraag me af of het wel verstandig was om vandaag mee te fietsen? Gelukkig gaat het in de loop van de rit steeds beter alhoewel de benauwdheid blijft. Het is trouwens hier dat we Corrie even kwijt zijn omdat zij haar bidon verliest. Ikzelf heb zo’n driehonderd bidons thuis liggen, maar dat terzijde….

Het feit dat we Corrie nu even kwijt zijn zorgt wel voor wat onrust. Het tempo jojoot een beetje op en neer. Nu rijden we weer 33 á 34 km/uur, even later zakt het ruim onder de dertig. Voorzitter René laat zich ook nog afzakken om te kijken hoe alles ervoor staat. Verder blijft de snelheid vandaag keurig. Waarschijnlijk komt dit ook omdat er nauwelijks wind staat. De windmolens langs het kanaal staan er in ieder geval werkeloos bij. Dat kunnen we mooi waarnemen wanneer we langs het Spuikanaal fietsen, de naamgever van de route van vandaag.

Bij de bijna-360-graden-bocht in de polder wordt de groep aardig opgerekt. Onze chauffeur moet hier een paar keer steken om ons te kunnen volgen. Volgens mij had hij op zich niet zoveel te doen vandaag behalve af en toe wachten op zeikerds. Door het koude weer, tenminste dat vermoed ik, staan er vandaag om de haverklap coureurs langs de kant van de weg met hun ventieltje in de hand overtollig vocht te lozen! Ook Corrie, zij is ondertussen weer aangesloten na een flinke inspanning, maakt even een sanitaire stop waardoor ze wederom in de achtervolging kan!

Na de polder van Ossendrecht steken we de Putseweg over op weg naar de finales. De passage verloopt vlekkeloos ondanks dat het druk is op de weg en belendende fietspaden! Na Jagerrust besluit de voorhoede van het peloton op de weg te blijven rijden. Een begrijpelijke keuze omdat de fietspaden hier echt niet aangelegd zijn om een grote toerclub over te laten rijden. Maar laten we aub dan wel proberen om een beetje gedisciplineerd te rijden, laten we zeggen met twee aan twee bijvoorbeeld, om het overige verkeer niet onnodig te hinderen!

Nadat we Huybergen doorkruist hebben maken we ons even later op voor de splitsing. In tegenstelling tot wat hier vaak gebeurt blijft de snelheid vandaag ook hier uitermate beheerst. Wel is het nu druk positie kiezen voor A-leden met aspiraties! Gelukkig is er geen tegemoetkomend verkeer want we nemen de complete breedte van de weg hier in beslag.

De A-finale begint rustig. Waarschijnlijk omdat Reinier deze dag niet het bal opent. (Hij heeft gisteren in Zandvoort gereden, zie verslag elders op de site) Het is volgens mij Jelle die als eerste het tempo omhoog gooit tot boven de 45 km/uur. Ook Robbert zit al goed voorin net als Ron en Jan Henning. Hiermee heb ik volgens mij de vier personen genoemd die vandaag de finale bepaald hebben en er ook wat van wilde maken. (Excuses als ik iemand vergeet) Om beurten proberen zij weg te rijden of iets te forceren. Maar de groep is te groot (18 man bij de A), de wind te zwak (ZW 1 á 2) en de algehele vorm van de meesten te groot om lang voorop te blijven.

Toch was het vandaag nu of nooit voor veel leden omdat zowel Johan, Roy als Jan Kees niet aanwezig waren en ook Rob Naaijkens al voor de finale afgeslagen was om extra kilometers te maken samen met Corrie. Maar zoals al gezegd lukte het niemand om de definitieve ontsnapping op poten te zetten. Robbert zat er in het slot nog wel dichtbij met een mooie demarrage. Het lukte hem om eventjes 75 meter voorsprong te nemen. Maar onder impuls van Ron bleeft het gat binnen de perken en kon René achter de Tol met een indrukwekkende inspanning ook deze poging in één keer teniet doen.

Maar we zitten nog op meer dan een kilometer van de streep en dus houdt onze voorzitter de benen toch weer stil. Desondanks neemt niemand over en besluit hij om er dan maar een lange machtsprint van te maken. Even schakelen naar de twaalf en dan de massieve sprinterskuiten aanzwellen en vol aangaan. Maar het is nog te ver. Veertien van de 18 finalisten hebben nog geen meter op kop gereden en dus nog voldoende over. Ikzelf trouwens ook en daarom kan ik het wiel van René houden. Maar het is wachten en al snel komt Charl links van ons en pakt de kop. Maar ook hij komt te snel op kop want daar weer buitenom is het Joop die uiteindelijk de laatste jump plaatst en als eerste de finish passeert voor Charl en René. Ikzelf zit nog steeds bij René in het wiel en wordt dan ook vierde, voor wat dat waard is.

Daarna hoeven we niet lang op de achterblijvers te wachten en rijden we naar Fitness Palace voor een lekker bak koffie of thee en een hoop sterke verhalen! Hoewel de zon nog steeds uitbundig schijnt zit iedereen binnen omdat het nog steeds fris is buiten.

Daan