You are here(za) Limburgs Aller, Allermooiste

05 Oct 11 leden Zaterdagrit 99 KM ReneDong
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1340 Zwaar bewolkt 17 C ZW 2

LIMBURGS ALLEMOOISTE, DROOG NA REGEN!!

Zaterdag 5 oktober was het weer zover: een prachtige rit met wel een somber tintje. Dat sombere sloeg niet op de regen die er die ochtend nog rijkelijk viel in het Limburgse land, maar meer op het feit dat deze rit de afsluiting is van de zaterdagritten en dus ook het einde van het hele seizoen aankondigt!

Elf leden hadden zich aangemeld en gingen die dag op weg naar Schin op Geul. Eigenlijk geen elf want René (en natuurlijk Corina) waren er al. Om 8.00 uur waren dus negen stoere mannen en één stoere vrouw verzameld bij mij thuis, al dan niet aan de koffie of thee. Rob en Corrie, Lars, Jan Henning, Frank Ros, Lars, Arjan, Kees en ikzelf laadden de fietsen in de bus van Delifrance (Hartelijk dank Ja, net als voor de overheerlijke broodjes en andere lekkernijen!!) en verdeelden onszelf over de auto's van Rob en Lars. Frank en Roy reden in de vierde auto omdat zij direct na de tocht terug zouden rijden dus niet mee gingen eten in Valkenburg na afloop.

Even voor tien uur rijden we de camping op. Dat was overigens niet de bedoeling want zoals een typishce Nederlandse camping betaamt is deze afgesloten via slagbomen. Maar als één van deze 'gewoon' open staat dan maken wij daar uiteraard gebruik van! En Rob zich maar afvragen waarom er een man achter hem stond te zwaaien? Ja Rob, dat was dus de eigenaar! Maar enfin, even later nemen we plaats bij René en Corina. Zij hebben voor heerlijk vlaai gezorgd en smaen met koffie en thee kletsen we wat bij en kan iedereen zich omkleden.

We rijden deze keer een vertrouwd rondje zoals we dat in grote lijnen al jaren doen. René leidt ons via de juiste wegen over al die leuke en karakteristieke klimmetjes in Zuid Limburg. De groep is verrassend homogeen in ie zin dat iedereen lekker kan volgen en dat ik me herhaaldelijk verbaas dat we in een mooi tempo telkens weer naar boven dansen. Er hoeft dan ook weinig gewacht te worden en niemand hoeft zich bezwaard te voelen dat hij de groep zou ophouden.

Gedurende de hele rit zou het droog blijven en af en toe vingen we zelfs een straaltje zonlicht op! Helaas was gedurende de eerste paar uren de weg wel zeiknat. Zo laat in het jaar drogen de wegen nu eenmaal niet meer zo snel, zeker niet op die plaatsen onder de bomen. Dit had tot gevolg dat we in alle afdalingen heel voorzichtig te werk moesten gaan. Ook dat ging prima en niemand is onderuit gegaan! Ook hadden we maar één lekke band van René. Als je kijkt hoeveel rotzooi er af en toe op de weg lag is dit eigenlijk een klein wonder...

Zoals al gezegd waren de verschillen klein en hield iedereen rekening met elkaar. Daarom zijn we slechts één keer een paar man eventjes kwijt geweest. Maar dat was maar voor korte duur gelukkig. Eén telefoontje was voldoende om binnen een paar minuten weer compleet te geraken! In die tussentijd konden we nog wel even genieten van één van de vrijgezellen feestjes die deze dag hier gehouden werden. Het was sowieso een drukke toeristisch dag. Wielrenners, wandelaars, motorrijders en andere toeristen waren overal en nergens in onze zuidelijkste provincie te vinden.

De rit zou vandaag zo'n 100 kilometer lang worden. Het nog iets langer moeten zijn maar door werkzaamheden aan de voet van de IJzerbosweg zorgden ervoor dat we deze klim en de slotklim over de Fromberg maar oversloegen. Als goedmakertje dan toch nog maar over de Keutenberg tot lot. Daarna druppelden we één voor één terug op de camping. Hier deden we ons te goed aan de heerlijk broodjes van Delifrance en ging iedereen op zijn gemak douchen en omkleden. Frank en Roy reden toen naar huis en de rest ging naar het centrum van Valkenburg. HIer had René een tafel voor 10 geregeld bij La Casa. Hier werd de dag nog eens geëvalueerd en wereldproblemen opgelost tijdens een goede maaltijd en een heerlijk drankje.

En voor iedereen die er niet bij was: Je hebt zeker wat gemist. Niet alleen op sportief gebied maar zeker ook kwa gezelligheid. Bedankt René en Corina en tot volgend jaar!