You are hereZeelandbrug

Zeelandbrug


By Rob Naaijkens - Posted on 25 January 2013

Datum # Leden Route Afstand Chauffeur Ritkapitein
29 Sep 21 leden Zeelandbrug 130 KM JohnKool ReneDong
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1339 Zonnig 16 C O 4

L'ETAPE A DEUX VITESSES!

Een rare titel voor zo'n schone clubrit als de onze vandaag? Maar in dit geval slaat het op de harde wind die vandaag precies uit het oosten kwam. De eerste helft van de rit hadden we de wind lekker vol in de rug en moest er soms bij geremd worden om de teller niet richting de 40 te laten gaan. In het tweede deel, vanaf de brug zelf zo'n beetje, blies de wind ons in het gezicht waarbij de snelheid dramatisch zakte tot soms onder de 25 km/uur!! Vandaar dus die twee snelheden!

Of het met de lengte van de rit of met de verwachte harde wind te maken had weet ik niet, maar 'slechts' 21 leden aan het vertrek om 9.00 uur. Een week eerder had ik nog gepolst of men niet liever om 8.00 uur wilde starten. Dan zouden we ook eerder thuis zijn en, niet onbelangrijk, om 13.00 uur gaat Fitness Palace dicht en zouden we geen koffie hebben bij terugkomst. Maar slechts een enkele hand ging de lucht in en minstens even zoveel leden wilden liever niet eerder hun bedje uit. En dus was het vertrek 'gewoon' op de normale tijd.

De laatste dagen hebben we stabiel nazomerweer. In eerste instantie ging dat nog gepaard met mist in de ochtend maar sinds afgelopen donderdag is de wind naar oost gedraaid en is het gelukkig ook gedaan met de nevel en laaghangende bewolking! In ruil daarvoor is de wind wel flink aangewakkerd, wat we vandaag ook goed konden merken! Zo vroeg in de ochtend is het fris. De thermometer wijst een graadje of negen aan. Wat trek ik aan vandaag? De vrouwelijke kant van de moderne wielrenner wordt danig op de proef gesteld! Ik besluit om een shirt korte mouw met daarover heen mijn trainingsjasje met lange mouwen te doen. Volgens mij was deze combinatie een jaar of tien geleden vrij normaal voor deze tijd van het jaar maar met onze moderne kleding doe ik dit nauwelijks meer. Voor vandaag betekende dat in mijn geval dat tot een paar kilometer voor de finale ik rondreed met twee laagjes wat wat later in de rit voor flink wat warmtestuwing zorgde! Maar in de finale reed ik fris met mijn korte mouwtjes!

Maar eerst de rit zelf. Zoals bekend is dit eigenlijk de rit van vorige maand die toen halverwege werd gewijzigd in route Waarde omdat we geen chauffeur en wel lekke banden hadden! Helaas nu wat minder leden aan de start. Een select groepje (John v B, Rob F, Jack, Sjel) rijdt dit weekeinde in de buurt van Calais. Vandaag zal voorzitter René onze ritkapitein zijn. We bespreken wat puntjes voor onderweg. Zo besluiten we om de extra lus na Wilhelminadorp niet te rijden. Officieel zit deze ook niet in de route maar sinds een paar jaar rijden dit fraai stukje langs de Oosterscheldedijk. Deze lus is echter 5 kilometer langer en met deze wind leek ons dat niet opportuun. Verder de vertrouwde route die ons de eerste 50 kilometer de wind in de rug opleverde. Zonder veel moeite rijden we 34 km/uur of meer. Het voelt dan of er geen wind staat. Dat betekent wat voor deel twee van vandaag wanneer we bij de Zeelandbrug aan zullen komen!

En dat klopt ook helemaal. We hebben de wind bijna recht van voren maar toch ook nog ietsjes van rechts. Ik houd mijn hart vast voor de vijf kilometer over het fietspad naast de hoofdbaan van de brug. Maar het valt erg mee. De groep zal al die tijd bij elkaar blijven. Wel is het heel erg oplettend rijden omdat rukwinden je soms verrassen. Maar het gaat dus allemaal goed, zelfs de brug gaat niet voor onze neus open terwijl er toch heel duidelijk tientallen zeilbootjes klaar liggen tot ze open zal gaan. Wel is de snelheid record-brekend; in negatieve zin wel te verstaan. Ik denk niet dat we veel harder dan 25 gemiddeld rijden, zo hard beukt de wind op ons in!

Ook na de brug is het niet veel anders. De wind speelt een belangrijke rol vandaag. Voor Wouter in eerste instantie, even later gevolgd door Jan Hermes, zijn de inspanningen iets teveel van het goede. Zij besluiten een tijdje 'uit te rusten' in de bus bij John Koolen. Vlak voor de finale zullen ze weer aansluiten. De overige leden lukt het om een goed plekje in het peloton te vinden. Vooraan zijn het Johan, René en Roy die hun verantwoordelijkheid nemen en op kop van de eerste waaier rijden. (Excuses als ik iemand vergeet nu, maar ik zat in die fase altijd op laatste positie om de boel daar in de gaten te houden) Ook Johnny de Bruijne reed een heel stuk op kop. Samen met Cora waren deze twee oud leden ook van de partij.

Eerst op de Philipsdam en later op de Slaakdam krijgen we de wind nu van opzij. De koprijders ervaren nu opeens gedeeltelijke ontspanning op hun spieren en de snelheid gaat even flink de lucht in. Dit zijn de momenten dat je als club goed moet oppassen dat leden niet het contact kwijtraken achterin of dat er valpartijen ontstaan door het plaatsje-zoeken in één van de waaiers die nu ontstaan. Maar ook dit gaat weer goed gelukkig en zo stevenen we op de finales af.

Van de finale zelf heb ik niet zoveel meegekregen omdat ik het grootste gedeelte alleen gereden heb. Daarom mijn ervaringen per kilometer:
* km 0. Splitsing: Johan rijdt al een tijdje op kop en achterhem zitten vier man: Frank Tack, Frenk Bosters, Jan Henning en Roy Meerstra. Daarachter een klein gaatje en dan René van Dongen, ikzelf en Charl. Het gaatje is snel dicht gereden door René. De finale is dan ook nog niet begonnen.
- km 1. Gem: 31,1 km/u. Johan rijdt op kop, de rest in zijn wiel.
- km 2. Gem: 29,9 km/u. Johan rijdt op kop...
- km 3. Gem: 28,1 km/u. Johan rijdt op kop. We naderen het begin van de finale en leden gaan zich opmaken. Charl rijdt hier naar voren toe.
* km 3,0: De finale gaat officieel van start met het opdraaien van het fietspad.
* km 3,8: We passeren het gehucht Heense Molen. Ik kijk op mijn tellertje en besluit dat ik over een paar honderd meter zal demarreren wanneer we dan nog steeds zo sukkelig rijden.
- km 4. Gem 28,0 km/u. Johan rijdt nog steed op kop
* km 4,6: We rijden nog steeds in een slakkegangetje van zo'n 26 km/u rond en er is nog steeds niets gebeurd. Johan rijdt netjes rechts en er is zodoende links van de weg voldoende ruimte. Ik laat me even terug zakken en zet dan aan.
- km 5. Gem 33,7 km/u. Ik ben weg gesprongen! Ik kijk niet om maar onder mijn arm door zie ik dat er niemand in mijn wiel zit. Ik voel nu pas goed hoe hard de wind me in het gezicht blaast! Ik kijk op mijn hartslagmeter en besluit me in ieder geval niet hier al op te blazen. Ik probeer de teller op 34 km/u te houden en in het begin lukt me dat goed!
- km 6. Gem 33,4 km/u. Ik kan mijn ingezette tempo vasthouden!! Dat geeft me een goed gevoel. Ik ben benieuwd hoeveel voorsprong men mij laat nemen. Ik hoop dat achter me niemand zich geroepen voelt om in de wind het gat dicht te rijden. Op het moment dat ik sprong zaten Charl en Frank stijf in het wiel van Johan. Charl zal beslist niet overnemen maar Frank rijdt in dienst voor Frenk schat ik in.
- km 7. Gem 31,6 km/u. Ik rijd nu al bijna 3 km met mijn snufferd in de wind. De benen voelen nog steeds goed en ik nader het keerpunt van de Zwarte Ruijter. Ik weet dat ik vanaf hier de wind in de rug zal krijgen en dat ik dan kan versnellen. Voor het eerst kijk om. Tot mijn verbazing zie ik niemand! Ik ga rechtop zitten en kijk nog eens goed. Het gat is voor mijn gevoel heel groot en ik besluit om even gas terug te nemen om de spanning van mijn benen te halen zodat ik fris aan het stuk wind mee kan beginnen! Tevens besluit ik dat ik vanaf nu 100% ga rijden. Alles of niets dus!
* km 7,5: Ik bereik het keerpunt. Vanaf nu niet meer die smerige wind van voren! Die wind komt nu bijna recht van achteren.
- km 8. Gem 42,6 km/u. Wind mee!!
- km 9. Gem 41,0 km/u. De weg buigt nu langzaam naar het zuiden af en heb ik niet meer vol in de rug.
- km 10. Gem 38,8 km/u. Ik rijd nu in zuidelijke richting met de wind van opzij. De Stoofdijk is inmiddels overgegaan in de Rubeerdijk en ik kijk naar voren of ik de kruising met de Moorseweg al zie. Zo alleen is dit best een eind!
- km 11. Gem 40,4 km/u. De weg buigt weer iets in westelijke richting waardoor ik wat meer vaart kan maken.
* km 11,4: Ik rijd over de kruising. Hier staat John met het busje te wachten. Even voor de bocht heb ik weer achterom gekeken en mijn voorsprong is nog steeds comfortabel!
- km 12. Gem 40,1 km/u. Ik trap nog steeds vrij gemakkelijk.
- km 13. Gem 36,8 km/u. Ik nader de afslag naar de Glymesweg. Hier zie ik wel tegenop omdat hier de wind weer frontaal in mijn gezicht zal blazen. Ik besluit even de spanning van de benen te halen. Een blik achterom leert me dat er een achtervolgend groepje is ontstaan die op zich wel ietsjes inloopt maar dat het gat nog steeds aanzienlijk is.
* km 13,5: Ik sla de Glymesweg in. het tempo zakt hier nu flink uiteraard me opnieuw wind tegen. Ik kan nu goed zien dat er drie man achter me aan zit. Daarachter zie ik voorlopig geen groepje(s) meer. De komende twee km zullen cruciaal zijn. Als ik nu teveel stil val is alle moeite vergeefs geweest.
- km 14. Gem 33,4 km/u. Het valt me beslist niet tegen. Alleen wanneer men achter mij goed zal samenwerken heeft men een klein kansje mij terug te pakken schat ik in.
- km 15. Gem 33,7 km/u. Nu volgt het bochtige laatste stuk. Voor mij een voordeel omdat ik nu weer uit het zicht ben grotendeels.
- km 16. Gem 34,5 km/u. Met het opdraaien van de Polderweg heb ik de wind weer pal op kop maar merk je duidelijk dat er bebouwing is die de felle kantjes van de wind haalt. Ik kijk nu niet meer achterom en eenmaal op de Erasmusweg geef ik voor alle zekerheid toch maar weer vol gas. Op weg naar het viaduct breng ik de teller weer constant boven de 38 km/u. Ik ben wel beducht voor de sprintsnelheid van met name Roy, van wie ik verwacht dat hij bij het drietal achtervolgers zit.
* km 16,6: Ik ga onder het viaduct door kijk ik weer achterom en zie niemand! De buit is binnen en ik laat me uitbollen voor de laatste 300 meter!
* km 16,9: Ik passeer solo de streep! Nr 2 voor dit seizoen is binnen en daar ben ik best blij mee!
- km 17. Gem 36,7 km/u. Het zit erop. Missie geslaagd na 12,3 km solo!

Ik rij terug naar de streep om te kijken wie er tweede wordt. In de sprint verslaat Roy Johan voor de tweede plek op zo'n 25 seconde. Frenk wordt 4de. Ik zie de laatste 4 A-rijders nog niet verschijnen en rijd naar mijn achtervolgers toe. Daarna rijden we rustig verder en laten de laatsten ook aansluiten. Zoals eerder vermeld is er geen koffie vandaag en dus gaat iedereen op huis aan terwijl de zon nog steeds uitbundig schijnt!

Daan.