You are hereHoeven

Hoeven


By Rob Naaijkens - Posted on 25 January 2013

Datum # Leden Route Afstand Chauffeur Ritkapitein
08 Sep 30 leden Hoeven 90 KM roymeers Reinier Goosens
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1336 Half bewolkt 17 C ZW 2

BUSJE ZAT VOL….

Om 7:00 uur wordt ik wakker van het geluid van regen op de rolluiken. Na weken van een zeldzaam lange zomer in Nederland is het weer dan gisteren omgeslagen. De temperatuur heeft een flinke duikeling gemaakt van ruim 32 graden op donderdag naar een schamele 18 graden gisteren. Ook probeert de natuur het neerslag tekort in rap tempo aan te zuiveren blijkbaar.

Toch maak ik mij niet druk. Tegenwoordig hebben we bij onze stoere club het motto: ‘voor regen blijven we niet thuis!’ Net als vroeger (dat klinkt oud….) hangt het gewoon van de opkomst af of de clubrit door zal gaan. Minder dan tien leden aan het vertrek betekent een ongeldige rit. Verder wordt er gewoon gestart! Maar dat alles is niet aan de orde vandaag want op wat druppels na is het vanaf een uur of acht gewoon droog. Ook in Roosendaal is dat zo, blijkens de post op de site van Jan Kees die zegt dat hij onderweg is.

De kledingkeus is even wat meer uitzoekerij dan de pak ‘m beet afgelopen 15 weken! Standaard shirt korte mouw met dito broek is misschien vandaag wat aan de frisse kant. Toch gok ik het er maar op en met alleen een extra windstoppertje ga ik op pad met Arjan naar de Boulevard. Hier is het nog redelijk druk. 28 fietsende leden plus chauffeur Roy vertrekken iets na negenen via de stad. Ze zijn nog steeds volop aan het werk op de rotonde bij de Bristol en ook de Zandstraat is nog steeds een puinhoop, vandaar dat we hier wat afweken.

Reinier is vandaag de ritkapitein. Aan hem de taak om in één keer goed door de polders boven Hoeven te koersen. Jan Kees is inmiddels ook aangesloten zodat de teller voor vandaag op 30 leden komt. Zoals al opgemerkt is het al die tijd gewoon droog. Toch is het wegdek behoorlijk nat en is constant het typische geknars van plakkend zand aan de banden te horen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er vandaag een paar keer lek gereden wordt. Voorzitter René zat zelfs twee keer in de bus vandaag. Ook ikzelf was voor het eerst in lange tijd ook de pisang en kon gezellig bij René achter het busje stappen. Als even later ook Jack lek rijdt wordt het wel dringen!

Nu heeft Roy even de aansluiting met het peloton verloren. Op zich niet zo gek met al die lekke banden! Maar Roy is voorbereid en heeft de route op zijn Garmin gezet en even later zien we ze voor ons rijden. Het duurt nog even voor we de groep kunnen passeren alvorens we kunnen uitstappen. Ikzelf zweet me dan al te pletter en de klamme bus. (Ik realiseer me nu terwijl ik dit typ, dat ik mijn kapotte bandje in de bus heb achter gelaten. Sorry Jan, dat is eigenlijk niet de bedoeling!) Maar goed eenmaal uit de bus is iedereen al weer gepasseerd en moeten we even goed doortrappen om weer in de staart aan te kunnen sluiten. Als we dan ook nog een moeilijke kruising hebben met een grote VAN die lekker voorgesorteerd staat, schiet dat niet bepaald op.

Uiteindelijk zijn we alle drie weer aangesloten en besluit ik voor in te gaan kijken. Joop roept me toe dat ik wel erg lang in de bus gezeten heb. Maar ja, ik heb van hem juist geleerd dat je in de bus je prima kunt voorbereiden op de komende finale…..

De aanloop naar de finale verloopt rustig. Het blijkt dat er toch nog wel de nodige wind uit het zuiden tot zuidwesten staat en er is niet veel animo om nu op kop te rijden. Eenmaal na de splitsing zit ik opeens op kop met Rob. Even overleggen we dat het misschien beter is om pas op de Westelaar pas weg te springen. Ik laat mijn plan om direct vanaf het begin aan te vallen varen maar probeer wel een goed tempo voorop vast te houden. De wind komt hier recht van opzij en ik rij een metertje uit de kant om alleen Rob achter me en misschien nog één of twee man daarachter een windvrije plek te bieden. Voor de rest mag het wat mij betreft gewoon op het kantje!

Ik wacht af tot de eerste man zal wegspringen. Rob zou wachten en dus zet ik mijn kaarten op Johan. Die wil misschien vandaag nog wat solokilometers maken ter voorbereiding op de tijdrit van volgende week? Maar dat blijk ik mis te hebben. Uiteindelijk is het mijn broer die op kop komt en probeert de mannen voorin aan te zetten om te gaan draaien. Dat lijkt me een goed plan maar op Frenk na heeft de rest het niet gehoord of er geen zin in! Frenk gaat voorop de eerste bocht in. Maar al snel zit ik weer op kop en wacht ik weer af. Hopelijk gaat het nu beginnen.

Er wordt nu inderdaad even vaart gemaakt. Frenk en Rob zijn even weg en even later zie ik Jan Kees met Charl wegspringen. Ik wacht even af en als Johan reageert spring ik direct naar zijn wiel. De demarrages volgen elkaar nu even snel op en ik geniet van deze ‘ouderwetse’ A-finale! Maar je ziet dat iedereen de afgelopen weken volop heeft kunnen trainen. Achteraf begreep ik dat alleen Reinier, Richard, Renzo en ? moesten laten lopen. Voor de rest kon iedereen bijblijven. Arjan heeft pas recentelijk de overstap van de B naar de A gemaakt maar kan zich voorin handhaven, net als Mark die het zelfs even probeert.

Helaas zal deze finale abrupt eindigen wanneer laatst genoemde Mark door een stuurfout uit evenwicht raakt en valt. De mannen voorin merken daar in eerste instantie niets van. Pas wanneer Jan Kees vooraan aansluit vertelt hij het hen. Daarop wordt de strijd afgebroken en keren we om. Gelukkig zagen we toen de rest al weer aankomen. Mark kon zijn weg ‘gewoon’ vervolgen. Met de nodige schaafwonden en wat bloed reedt hij op eigen kracht de rit uit. Zijn fiets was in ieder geval nog heel genoeg!

Daan