You are hereMalland

Malland


By Rob Naaijkens - Posted on 26 January 2012

Datum # Leden Route Afstand Chauffeur Ritkapitein
22 Apr 35 leden Malland 73 KM Jac.Lind ReneDong
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1216 Zwaar bewolkt 9 C W 5

MALLAND, MET VEEL WIND OVER HET EILAND THOLEN!

Deze zondag hebben we geluk! De hele week is het al baggerweer en ook wanneer ik vanochtend uit bed stap hoor ik de regen kletteren op het zonnescherm onder mijn raam. Dat belooft dus niet veel goeds! Teen de tijd dat ik beneden ben en de gordijnen wat oplicht zie ik dat het al droog geworden is. Een blik op buienradar tovert alsnog een kleine glimlach op mijn gezicht: De regen van daarnet is aan het wegtrekken en daarachter klaart het flink op. Wind staat er wel, veel wind zelfs, maar het belooft een droge clubrit te gaan worden!

De voorspellingen zullen gelukkig ook uitkomen deze ochtend en aan het einde van de rit waren de wegen zelfs grotendeels opgedroogd. Maar zover is het nog niet. Iets voor negenen rijden Arjan en ik bij de Kajuit en treffen daar een grote groep aan. Maar liefst 34 leden fietsen op de weg vandaag, trouw en kordaat achtervolgt door Jac Schumacher!

Gisteren liet Adri ons weten dat ons finale parcours achter de Wouwse Tol er op veel plaatsen gevaarlijk bij lag door wegwerkzaamheden aan diverse kruisingen. Na kort overleg werd besloten om vandaag route Malland te rijden.  Deze route lijkt sterk op onze route Smalstad van drie weken eerder. Adri zou ritkapitein René hierbij assisteren waarvoor onze hartelijke dank! E n zo gingen we dus om 9.00 uur op pad onder een half bewolkte hemel over nog natte wegen.

Vandaag is het Charl die heel veel op kop rijdt en dat terwijl vaste maat Frenk er niet eens bij is! Het tempo wordt mede door René goed op tempo gehouden. Dat betekent in dit geval niet te hard zodat ook achterin het goed bijgehouden kan worden. De wind komt nu voornamelijk schuin van voren en pas nadat we bij Poortvliet wat meer noordwaarts gaan rijden krijgen we de wind soms wat van achteren. Het resultaat is dan direct wel dat het tempo stevig omhoog gaat. Nu komt er af en toe een lid achterin in de problemen en moeten we die soms weer naar voren rijden. Een plekje voorin het peloton is nu een maal minder vermoeiend dan achterin met deze omstandigheden.

Ook deze keer wijken we een beetje van de route af in de buurt van st Annaland. Maar hier komt niemand in de problemen. We zijn net ingehaald door Jac die een pechvogel met lekke band weer vooraan afzet. Ondanks dit weer 'slechts' drie lekke banden vandaag en dat valt me dus behoorlijk mee. Ook moet Jac nog een keer wachten op voorzitter René die een brilglas verliest! Maar ondanks deze oponthoudjes rijden we gewoon op de finale aan. We rijden onder de brug bij Vossemeer door en even later stuurt Adri ons linksaf voor de lus door de Hikse Polder. Mijn eerste reactie is dat dat fout is en dat we rechtsaf moeten, de kortste route richting de brug. Wanneer de hele club nu stopt en omkeert lijkt het dat ik gelijk had. Maar schijn bedriegt. Achteraf leek het me al heel onwaarschijnlijk dat Adri op dit punt fout zou rijden omdat Adri de meeste routes feilloos kent! En inderdaad, thuis aangekomen controleer ik de route op onze site en moet in constateren dat Adri gelijk had!

Gezien de best wel zware omstandigheden denk ik niet dat veel leden het bezwaarlijk vonden dat we wat afsneden. Nu is het Robbert van Veen die op kop rustig maar wel op tempo de brug oprijdt. De teller wijst een kilometertje of 38 per uur aan maar met de wind vol in de ug kost dat nauwelijks kracht. Voor veel leden blijkbaar een goede reden om ook vandaag weer met de A mee te gaan! Eerst het stukje neutraal met nog steeds Robbert op kop op weg naar het fietspad.

Hier gaat de finale dan van start. Ook deze keer wordt ik bij het opdraaien van het fietspad weer boven uit de bocht gedrukt? (Net als drie weken geleden!) Met de stuurmanskunsten van sommige leden is het niet zo best gesteld.... Het eerste stukje gaat nog redelijk rustig. Maar al snel zijn het Johan en Jan Kees die wat los komen te rijden. De snelheid is inmiddels de richting van 50 km/uur opgejaagd. Joop is weer attent en sluit snel aan. Daarachter valt een gat en ik maak snel de beslissing om dit gat niet te groot te laten worden. Ik schat in dat ook vandaag Jan Kees en Johan de sterksten zijn en die mogen dus niet te veel ruimte gegeven worden.

Ik zet aan en al snel sluit ik aan. Ik heb nu lekker snelheid en duik meteen naar de koppositie en voer de snelheid nog verder op. De benen voelen goed en zonder achterom kijken wacht ik op de aflossing die al snel komt. Ik constateer dat er dus nog meer leden zijn die er zin in hebben. Het doet mij deugd dat ook voorzitter René zijn beurt op kop pakt. Na enige tijd buigt de weg wat en komt de wind wat van opzij. De snelheid zakt wat maar blijft nog steeds ruim boven de 40 km/uur. Zo stevenen we op het keerpunt bij de Zwarte Ruijter aan. Pas nu kijk ik voor het eerst achterom en constateer ik dat we met zeven man los zitten met nog een paar leden op 100 meter.

De mannen aan de kop: Johan, Jan Kees en Joop als eerste vluchters, ikzelf, René, Roy en Hylke. De rest heeft de slag dus gemist en zwemt ergens achter ons.

De wind komt nu zo goed als recht van voren en even valt het tempo wat stil. Maar al snel is het Johan die niet zozeer demarreert maar gewoon hard op kop gaat rijden. Er valt een gat en ik zet aan om zo snel mogelijk aan te sluiten.  Maar niemand zit in mijn wiel. Achteraf gezien had ik nu misschien door moeten rijden om te proberen met Johan voorop te blijven maar ik kies ervoor om de benen stil te houden en op de rest te wachten. Het duurt even voordat we goed gaan draaien. Daarvoor moeten er ook nog wat zachte verbale drang worden uitgeoefend om bv Joop aan te zetten mee te draaien! Maar al snel gaat dit goed en lopen we snel op Johan in.

Wanneer we weer samensmelten blijft tot mijn verbazing de carrousel gewoon doordraaien. Wel vind ik de snelheid van 34/35 km/uur wat aan de voorzichtige kant. Een blik naar achteren leert me dat we voldoende afstand genomen hebben maar desondanks probeer ik het tempo er weer goed in te krijgen en neem lekker hard over. Helaas ben ik de enige die blijkbaar tempo wil rijden en ik moet lang wachten op mijn aflossing terwijl de snelheid behoorlijk terug zakt! Nu ook merk ik dat sommige vluchters wat beginnen over te slaan. Anderen houden het tempo toch goed. Wanneer ik een keer naar achteren kijk zie ik geen achterblijvers meer in mijn blikveld. Met deze wind verbaast me dat ook niets!

Ikzelf hink nu op twee gedachtes. Mijn benen voelen goed maar te vroeg weg springen is volgens mij zelfmoord. Wachten tot we de Rubeerdijk afdraaien lijkt me dan ook het beste. Wanneer we dit doen en de wind weer van achteren krijgen gaat het tempo echter flink omhoog. De teller gaat weer boven de 50 km/u en ik ben blij dat ik het wiel weer kan pakken van mijn voorganger. Demarreren is er dus even niet bij. Vanaf nu is het tot mijn verbazing Johan die het tempo continue hoog houdt. Ik besluit dan ook te wachten tot het moment dat hij zal afgeven. Maar dat moment komt dus pas op minder dan een kilometer voor de start. Mijn plannetje valt dus in duigen. Johan en Hylke sprinten niet meer mee en ook ik kan helaas niet meedoen om de dagprijs. Voor me zie ik broer Jan Kees zijn handen moeizaam in de lucht steken en volgens mij heeft hij gewonnen met klein verschil!

Dat blijkt inderdaad het geval te zijn.  Jan Kees dus 1, Roy nipt tweede gevolgd door René. Joop nog verdienstelijk vierde en op afstand wordt ikzelf 5de. Daarna nog Hylke en Johan en dan een hele tijd niets! We moeten lang wachten op de achterblijvers die in plukjes weer aansluiten. Daarna terug naar de Kajuit waar het erg druk is ivm een volleybaltoernooi. Er staat geen thee klaar en het lukt me ook niet om Corné of Lian aan te spreken zodat ik even later besluit om thuis die bak thee te pakken. Al met al weer een leuke rit met dank aan Adri en een net zo leuke finale! De komende week zit ik in Frankrijk en wens ik jullie allemaal een leuke rit toe!

Daan.