You are hereSmalstad

Smalstad


By Rob Naaijkens - Posted on 26 January 2012

Datum # Leden Route Afstand Chauffeur Ritkapitein
01 Apr 40 leden Smalstad 82 KM MarkKokX JochemNi
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1213 Licht bewolkt 8 C NW 3

Na het fraaie voorjaarsweer van de vorige week waren de voorspellingen voor deze eerste zondag van april beduidend minder goed. Maar bij het opstaan vanochtend lachte een heerlijk zonnetje me toe en stond er bijna geen wind. Een blik op de thermometer leert me echter dat het vriest! Eén graadje onder nul weliswaar, maar toch!

Dus haal ik de lange broek uit de kast en ook over- en handschoenen horen vandaag tot de standaarduitrusting van de kloeke wielertoerist. Jammer voor de Ronde van Vlaanderen denk ik nog, maar dat is pas voor later. Arjan haalt me even voor negenen op en stipt op tijd arriveren we op de Boulevard waar zo te zien weer een groot aantal leden staat te trappelen van ongeduld. En ongeduldig waren ze! Onze ritcommissaris van vandaag Renzo is er nog niet en ik ben met de voorzitter aan het overleggen hoe we dat gaan oplossen als men vooraan al begint weg te rijden. Gelukkig komt dan ook Renzo net aanzetten maar René en ik hebben dan al een kleine achterstand.

Ook komt op dat moment Piet net aangereden..... Op de rotonde bij de Bristol sluiten we allemaal weer aan. De snelheid is dan al redelijk fors te noemen, zeker achterin is dat het geval. Het valt me op dat men voorin zeer regelmatig na het nemen van een bocht, soms stevig, aanzet. Met een groep van 40 rijders betekent dat dat er achterin altijd volle bak gereden moet worden om bij te blijven! Maar zoals al gezegd, in die beginfase stond er niet zoveel wind en was het voor iedereen goed te volgen. Naarmate de rit zou vorderen zou de wind wel aan gaan trekken.

Al snel rijden we net als vorige week door het plaatsje Tholen. Ook net als vorige week neemt een aanzienlijk aantal leden de rotonde vlak voor het uitrijden van dit Zeeuwse dorpje langs de verkeerde kant. Als bestuurslid wil ik iedereen heel indringend oproepen om dit gedrag achterwegen te laten! Met zo'n grote groep fietsers als wij komen dit soort acties erg agressief over op de andere weggebruikers. Gebruik aub uw verstand en probeer niet elke keer weer het negatieve imago dat we bij veel mensen hebben extra te benadrukken!

We rijden nu veelal wind tegen in noordelijke richting op weg naar St Annaland. Hier wordt even later ook wat afgeweken van de route, minimaal, maar toch. Voorin heeft me nu het idee dat we kilometers te kort gaan komen en na Annaland besluit men om een extra lus toe te voegen voor de benodigde kilometers. In plaats van dat we nu recht op de brug bij Vossemeer afrijden gaan we nu in zuidelijke richting terug richting Poortvliet en Tholen. Nu wisselt het tempo stevig. Soms rijden we amper 30 km/uur, dan weer 35! In deze fase heeft René Kole wat problemen met het tempo achterin de groep en heeft hij af en toe een duwtje in de rug nodig om bij te blijven.

En zo rijden we op de splitsing aan. Het tempo loopt met het oprijden van de brug flink op. Ik rij ongeveer in 20ste positie en ben een beetje verbaasd dat de complete groep op één man na 'gewoon' rechtdoor de A-finale inslaat! Ook achter me nog een aantal leden zodat het weer een hele groep is! De eerste kilometers wordt er nog neutraal gereden maar ook nu verbaas ik me weer dat het tempo stevig blijft! Ik zit te ver van achteren om te zien wie daar verantwoordelijk voor is. Wat ik wel ze is het Rod-wit-blauwe shirt van Sjel op de voorste rijen.

Na het opdraaien van het fietspad bij Heense Molen gaat de finale dan echt van start. Een beroerde bochtentechniek van John van Broekhoven duwt me bijna de berm in tijdens het nemen van die afslag! Maar alles gaat goed. Ik zit dan op ongeveer 8ste positie en zie op mijn teller dat we net boven de 40 per uur rijden. Als ik even later naar voren speur zie ik de reden waarom: Er rijdt een eenzame rijder voor de groep uit. Diverse leden vragen aan me wie die lonely cowboy toch is. Pas achteraf bij de Kajuit hoorde ik dat het om Frans ging. Het gevolg was in ieder geval dat er nu een vrij constant tempo van tussen de 42 en 44 km/uur achtervolgt werd.

Pas bij het opdraaien van de Stoofdijk is deze poging geneutraliseerd! Frans heeft dan al zo'n 4,5 km solo gereden. Wind mee weliswaar, maar toch! De wind zou nu even schuin tegen staan en na een korte heftige plaagstoot stokt het tempo. Er wordt nu flink waaier gereden. Reinier gaat dan aan en krijgt een klein gaatje die al snel gecounterd wordt door voorzitter René. Daarachter is het Johan die de waaier aanvoert en niet echt dichterbij komt. Ik rij vlak achter die waaier en zit als het ware opgesloten. Er is voor mij geen doorkomen aan!

Men laat Johan het werk doen en wanneer die het na enige tijd beu is gaat hij steeds meer naar links rijden. Er ontstaat een mooi gaatje aan de rechterkant waar ik al snel dankbaar gebruik van maak. Even een blik achterom om te constateren dat niemand mij volgt? In één ruk rijd ik het gat naar Reinier en René dicht en neem direct over om aan te geven dat ik er zin in heb. Beide renners duiken in mijn wiel en het duurt even voor ik afgelost wordt. De stand van zaken is nu dus drie man aan de kop en een klein gaatje naar de rest. Reinier heeft moeite met het tempo en neemt in eerste instantie niet over zodat René en ik het samen moeten doen. Maar dat gaat voorbeeldig!

De wind komt nu vanaf de zijkant, een beetje van achteren. We houden de tellers steeds boven de 40 en de voorsprong wordt een beetje groter. Toch geloof ik er wel in. Zeker als René een sterke aflossing doet en ook Reinier weer een keer op kop komt. We zitten dan al op de Rubeerdijk. VLak voor het oprijden van de Glymesweg zie ik dat de groep achter ons verbrokkeld is en dat één rijder, zo te zien Roy, vlak achter ons zit. Na de bocht zet ik daarom weer stevig aan omdat ik niet wil dat we hier ingelopen gaan worden. Voor Reinier is het nu over en hij moet laten lopen en zal even later opgeveegd worden door Roy.

Ik heb besloten om nu alles op de vlucht te zetten. Alles of niets dus en geeft stevig gas. Helaas duurt het nu net te lang voordat René overneemt en is voor mijn gevoel het tempo te veel terug gelopen. Halverwege de Glymesweg is de aansluiting in feit. Roy en in ieder geval ook Johan en Charl sluiten aan en ik zie dat de rest ook niet heel ver achter ons zit. Mijn missie is dus helaas mislukt maar ik blijf wel attent voorin. Het is nu Roy die vooraan het meeste werk doet zo te zien. Ik mis de kracht om nog een ultieme poging te wagen en ben blij dat ik bij kan blijven. De sprint laat ik dan ook aan me voorbij gaan en ik zie dan ook niet wat er nu allemaal gebeurt. Wanneer ik even later naar voren kijk zie ik René zijn handen omhoog steken. Hij pakt dus zijn eerste zege voor Charl en Roy.

En zo eindigt een zeer snel finale, op mijn teller mat ik 39,7 km/uur gemiddeld!, met een zeer terechte overwinning van René! Net als Jan Kees vorige week was onze voorzitter zeer aktief en dus uiteindelijk ook de sterkste. Wat mij betreft alweer een hele mooie finale!

Daan van Dommele