You are hereOesterdam - Waarde

Oesterdam - Waarde


By Rob Naaijkens - Posted on 24 January 2012

Datum # Leden Route Afstand Chauffeur Ritkapitein
25 Mar 44 leden Oesterdam-Waarde 93 KM RobertHo JanHerme
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1212 Licht bewolkt 12 C NO 3

Jan Hermes is vandaag ritcommissaris en vraagt me iv.m. mijn veronderstelde parcourskennis om assistentie. Die zeg ik toe met de kanttekening dat we door de werkzaamheden aan de A4 vanaf Halsteren mogelijk toch enkele blokkades in onze route hebben waar ik op dat moment geen zicht op heb. Van Rob Naenen hoor ik nog dat Jan Kees onderweg aansluit waardoor ik er toch maar voor kies de oorspronkelijke route te rijden richting Moerstraten en bij het oorlogsmonument linksaf richting 't Laag te rijden.

Inderdaad is een deel A4 al doorgetrokken maar de route zoals we die willen rijden bestaat nog en zo kunnen we de N259 richting Lepelstraat oversteken en rijden we via dat dorp de Erasmusweg op. Al pratende met Roy Meerstra over het parcours sla ik per abuis te vroeg linksaf maar gelukkig weten degenen die dan vooraan rijden waar we heen moeten.

Vandaag is ook de primeur dat ik het eindelijk aandurf op m'n nuuwe fiets te rijden. De weg is droog dus hoef ik niet bij voorbaat al na afloop een flinke poetsbuurt te geven. Hoewel, door de bloei en groei van sommige gras- en boomsoorten zit m'n hoofd vol licht groene inhoud die spontaan (lekkerrrrr) uit m'n neus stroomt. Zo af en zet ik dat kracht bij met als gevolg dat kleding, benen en fiets niet onder bruine maar onder groene modderplekken komen te zitten. Hopelijk hebben degenen die in mijn buurt reden alle rondvliegende "klodders" kunnen ontwijken!

Via de Thoolse brug rijden we het vredige Tholen in. Aandacht vanaf deze plaats voor enkele clubleden die nabij de gereformeerde kerk de binnenkant van de rotonde kiezen. NIET doen aub. Het ontlokte Daan enkele krachttermen die het op straat lopende kerkbezoek ook niet echt op prijs zal hebben gesteld maar ja, soms ben je een beetje emotioneel nietwaar?

Voor de vele TC's uit de regio is vandaag een van de laatste kansen om per fiets de Oesterdam over te rijden. John van Broekhoven rijdt er fris en vrolijk en dus in goede doen op kop en vooral van tegenovergestelde zijde komen we wel 4 of 5 collega-TC's tegen. Richard doet er nog een extra intervaltraining nadat hij even van de fiets moest door een "kledingwissel". Ik meld 't hier even want niemand heeft er volgens mij iets van gemerkt, alleen begrijp ik nu het getoeter van Robert Hopmans in de bus. Ik dacht dat 't een aanmoediging was maar Robert dacht kennelijk dat de groep op Richard moest wachten. Dat doen we dus niet.....

Eenmaal in de Bathpolder aangekomen rijden we een sterk afwijkend parcours doordat we een afslag hebben gemist. Na Rilland worden we door een échte TC, die uit Kalmthout met de neongroene shirts, voorbijgestoven. Zeker waar we linksaf de Bergkilweg in rijden kan ik niet terugkijken op een voorbeeld van veilig rijden....

We rijden nu van oost naar west en van zuid naar noord richting Gawege en zo verder naar Waarde. Opvallend is het forse tempo waarmee Ivo daar op kop rijdt en eigenlijk ook geen hulp nodig lijkt te hebben. Duidelijk is me wel dat 't Ivo goed gaat! In Waarde laten we een collega-TC voor ons de Zimmermanweg oprijden maar al snel zie ik dat dit met name Bas, gesteund door John Mens, niet bevalt. Onder impuls van Bas wordt de groep redelijk op een lint uitgerekt en rijden we met een vaart van 34-35 per uur op de groep voor ons af en het lukt Bas en John inderdaad de aansluiting tot stand te brengen. Aan de prestatie wil ik niks afdingen maar denk in dit soort situaties wat anderen achterin de groep, zeker met de windrichting van vandaag, moeten afzien.

Zo breekt het moment van de finale aan. De A rijdt een extra neutrale ronde en als die voorbij is wordt er al snel tempo gemaakt door o.a. Jan Kees en Johan. Ik voorzie al kilometers afzien op 't kantje en probeer zo ver mogelijk voorin te blijven. B-rijder Frenk probeert het vandaag ook eens bij de A en verder zie ik ook John van Broekhoven en Robbert van Veen. Ook Lars is gesignaleerd waarvoor chapeau nadat hij eerder deze week door een auto van z'n fiets is gereden!

Op het gedeelte wat we ook kennen van de korte tijdrit besluit ik zelf weg te springen in de hoop dat er nog 1 of 2 temprijders meespringen. Ik heb al snel een redelijk gaatje maar de streep is nog ver weg en ik weet dat er haast alleen maar wind-nadeel is. Ik laat me dan ook maar weer inlopen en sluit halverwege de groep aan. Johan gaat enkele keren aan maar er wordt telkens alert gereageerd. Dan doe ik zelf nog een korte poging en tot m'n verbazing rijdt John van Broekhoven 't pak naar m'n wiel toe!

Vervolgens is 't Jan Kees die er vandoor gaat en enkele kilometers op kop blijft tot vlak voor de brug. Daar zie ik Mark de Kok naar voren rijden en die probeert de brug op het tempo zo hoog mogelijk op te schroeven met als enige resultaat dat Mark alles uit de kast moet halen om de weer passerende groep bij te houden.

In de laatste 2 kilometer rijdt ik me opnieuw naar een positie voorin wat me eigenlijk boven verwachting goed af gaat. Ik versnel nog een keer maar dat mag geen naam hebben en als we naar het laatste viaduct over de A4 rijden zie ik links achter me Charl en rechts achter me Johan. Jan Kees valt opnieuw aan maar na het viaduct is de groep nog grotendeels compleet. John van Broekhoven, Robbert van Veen en ik denk ook Lars hebben dan moeten passen en vanaf het viaduct hou ik het na mijn eigen inspanningen ook voorzien waarbij ik met gemengde gevoelens oude vos Richard voorbij zie komen (gemengd = frustratie en bewondering).

Na afloop hoor ik nog dat er in de bocht door een stuurfout iemand in de berm is gereden maar misschien dat iemand anders daar nog wat over kan melden.

Charl gaat de sprint al vroeg aan maar Jan Kees weet uit betrouwbare bron mee precies waar de streep ligt en hij pakt vandaag de eerste plaats voor Johan en Albert.

Terug naar Bergen op Zoom vissen we diverse andere (B) leden op en zetten ons vervolgens op het terras bij Corne en Lian voor de evaluatie....

Reinier Goosens