You are hereDammentocht

Dammentocht


By dommeled - Posted on 21 January 2011

Datum # Leden Route Afstand Chauffeur Ritkapitein
28 Aug 22 leden Dammentocht 210 KM
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1135 Regen 15 C ZW 5

Na een jaar afwezigheid dit jaar weer opgenomen op de kalender van de TC: de Dammentocht. (Inderdaad, Dammentocht met een hoofdletter!)

 
 
Filmpje: http://tcdemarkies.nl/movies/2011video_wmv/110828_dammentocht_markies.wmv
 
Om tien over zeven vertrokken we in noordelijke richting voor het eerste deel van deze "monstertocht". Het is droog maar wel af en toe wat dreigende licht-tot donkergrijze wolken trekken van zuidwest naar noordoost over maar laten tot een uur of elf geen druppel vallen op plaatsen die we passeren.

Via Fijnaart en Welberg rijden we naar Dinteloord, ditmaal nu eens niet over de Boompjesdeijk maar door het fraaie gehucht Bloemendijk. Rene van Dongen en Adri rijden al vanaf vertrek op kop. We hebben al besloten ditmaal niet langs Fort dee Hel te rijden omdat ene paaltje in het midden van de weg auto's elke doorgang belemmert. Dus blijven we westelijk van de A29 rijden om vervolgens de Volkerakdam te beklimmen. Vanaf Hellegatsplein krijgen we de wind schuin/opzij van voren. Rene en Adri blijven echter onverdroten doorstampen maar kennelijk leidt dat op dat moment niet tot problemen bij de volgers...

Nabij Oude Tonge is er een eerste sanitaire pauze. Bij het wegrijden leg ik iedereen vast met mijn "sleutelhangercamera" maar moet vervolgens zelf voor passerend verkeer wachten zodat ik een paar honderd meter moet dichtrijden en dat valt voorwaar niet mee. Bovendien heb ik dit jaar hooguit 1 rit van net 100 km in de benen zitten en met de verwachtingen met harde wind op kop was dit dus geen slimme actie. Ik kan wel langzaam terugrijden naar de groep maar gelukkig laat Rob Naaijkens zich even terugzakken zodat 't net even iets sneller gaat. Na Oude Tonge slingeren we over Goeree-Overflakkee richting Ouddorp en Brouwersdam. Even dreigt een incidentje doordat net niet duidelijk is dat Rene, nog steeds op kop, zijn arm heeft uitgestoken naar rechts en vervolgens tot bijna ieders verrassing afslaat. Het loopt gelukkig allemaal goed af al moeten enkelen die al rechtdoor waren gereden even terug aansluiten. Vervolgens wordt luid en duidelijk de richting aangegeven. Nabij Ouddorp wordt Rene nog bijna tegen het asfalt gereden door een bestuurder in een pickup maar bijna, dus uiteindelijk niets aan de hand. Adri heeft dan inmiddels de positie naast Rene overgegeven aan Robbert van Veen, onze kersverse Ventoux-Cingle en ook hem lijkt het kopwerk amper moeite te kosten.

Zodra we Ouddorp naderen merk ik dat bij sommigen (inclusief mezelf) de vermoeidheid zich enigzins laat gelden. Ik kan me wel voorin handhaven maar ik voel zachtjes, bescheiden, m'n benen in opstand komen.

Op de Brouwersdam start mijn rayon en met welgemeende complimenten aan Rene die tot dan toe niet van kop was af te slaan, behalve dan bijna door die auto, neem ik over. Mijn idee was om de snelheid zo tussen de 29 en de 30 per uur te houden in de wetenschap dat 't vanaf de Brouwersdam echt zwaar zou gaan worden. Prompt, ik heb nog geen 50 meter op kop gereden, passeert Daan me om de kop alweer over te nemen en meteen ook weer de snelheid te verhogen naar 31-32 per uur, al snel gevolgd door Rene die er kennelijk geen genoeg van kan krijgen vandaag!

Nou zal ik de laatste zijn om hier te schrijven dat ik dit vervelend vond, zeker nu ik het vervolg van de rit al weet.... Ik probeer me zoveel mogelijk in 4e tot 6e wiel te handhaven om richting Pijlerdam weer de kop terug te nemen.

Op Schouwen-Duiveland aangekomen rijden we via Ellemeet rechtstreeks naar de N57 om die na het natuurgebied de Schelphoek over te steken en over de dijk, langs de Plompetoren, naar de Pijlerdam te rijden. Im meende dat er aan 2 kanten van de N57 een fietspad lag maar dat was effe niet goed voorbereid. Dus toch de gewone route over het juiste fietspad gevolgd om haast ongehinderd de weg over te kunnen steken. Onder invloed van o.a. Daan ligt de snelheid althans voor mij zo hoog dat het me met moeite lukt om vooraan te komen en al snel nadat we langs de Oosterschelde rijden moet ik heel wat leden laten passeren. Ik hou me maar weer een beetje uit de wind nu de Pijlerdam in zicht komt. Aan 't begin daarvan wil Robbert van Veen opnieuw een sanitaire stop maar dat is na de al verrichte en komende inspanning niet echt handig. We rijden dus door en samen met Rob Naaijkens passeren we de eerste 2 delen van de stormvloed-kering/pijlerdam.

Nabij het  "Topshuis" zakt de snelheid door de keiharde wind tot rond de 27/uur maar eenmaal aan de andere kant van de N57 kunnen we weer wat meer vaart maken. Zodra we het derde deel van de stormvloedkering beklimmen komen er voor het eerst serieuze hulpkreten en protesten uit de achtergrond. Met name Rene en Robbert reden erg enthousiast voorop waarop ik besluit over te nemen en duidelijk te sommeren even te "temperen".

Op de Veerse Dam rijdt de groep over het westelijke fietspad, Frank rijdt met de volgwagen over de oostelijke ventweg langs het Veerse Meer. Vanaf het tunneltje bij Vrouwenpolder gaan we linksaf richting Veere waar we dit jaar, op mijn verzoek, een alternatieve route volgen om op het fietspad nabij Veere, dat loopt door bebossing en is dus weinig overzichtelijk, andere fietsliefhebbers te ontwijken. We volgen nu de "beklinkerde" Snouck Hurgronjeweg. Nabij Veere heeft niet iedereen gehoord dat we over het fietspad verder gaan en hoor ik af en toe wat geclaxoneer van verontwaardigde automobilisten.

Zo komen we na ruim 4 uur fietsen, bijna 31/uur gemiddeld, aan bij de sluis in het Kanaal door Walcheren. Snel haalt iedeer die dat wil zijn spullen uit de bus omdat Frank helemaal via Middelburg moet omrijden om aan de andere kant van de sluis te komen waar Emmy van Dommele al op ons staat te wachten met een grote bak pasta. Die smaakt voortreffelijk, Emmy, bedankt!! Maar de cola en de sinas smaken evenzeer goed!

Inmiddels is het fris, donker en een regenbui dreigt. Er wordt door de bestuursleden besloten de rit in te korten en rechtstreeks vanaf Veere via  "De Piet", Goes en Yerseke terug te rijden. Nadat ook Frank wat heeft gegeten en Corrie zich heeft omgekleed stappen we weer op de fiets en rijden verder, inmiddels heeft ook Piet van Egeraat zich aangesloten. Hij is met Emmy meegereden.

Al snel krijgen we de eerste fikse regenbui over ons heen nabij Arnemuiden. M'n benen gaan meer protesteren maar ik ben duidelijk niet de enige. Vooraan hebben Lars en Frenk met veel enthousiasme de kop genomen en zeker met de wind veelal in de rug of schuinachter gaat de snelheid boven de 35/uur. Voor een laatste keer vraag ik de koprijders wat te temperen, de laatste keer want ik voel dekrachten snel afnemen en ik kom er niet meer aan toe in de voorste helft van de groep te rijden. Als dan ook achterme nog o.a. Corrie en Rob om voor mij onduidelijke redenen afhaken en ik even inhoud moet ik een dusdanig groot gat dichtrijden dat voor 't eerst afstappen in me opkomt. De kou slaat toe, kortom, de moraal is ver te zoeken. Gelukkig wacht Rene me op en rijdt me terug naar de groep. Rob Naaijkens blijkt in de bus te zijn gestapt, naar eigen zeggen omdat hij steeds meer tegen zichzelf aan het rijden was. Nog een tiental kilometers rijdt ik twijfelend door totdat ik nabij Kattendijke voor me enkele rare bewegingen van de rijders voor me zie wat me doet vrezen hier niet tijdig op te kunnen reageren. Dus knijp ik in de remmen en voeg me bij Daan en Rob in de bus. (Daan had voor het 2e deel van de rit het stuur van de volgwagen van Frank overgenomen).

Vanaf Yerseke wordt het langzamerhand weer wat droger maar toch knijpt ook Jan Hermes nog in de remmen. De bus was dus uiteindelijk wel erg vol met leden en met fietsen....

Uiteindelijk bereiken we tegen kwart voor twee de Boulevard, volgens de informatie bij deze rit hebben we toch 210 km gereden, sommigen iets minder dus...... Een bijzondere, zware en zeker memorabele tocht was het zeker!

Reinier Goosens
 
.
 
.
 
* - * - * - * - * - * - * - * -  * - * - *
 
De opzet is net als de eerste twee edities in 2008 en 2009. Dat wil zeggen dat we de rit in twee stukken opsplitsen. Het eerste stuk is het vertrek om 7.00 uur vanaf de Kajuit in Bergen op Zoom en dan via Willemstad en Goeree-Overflakkee naar Veere. Daar hebben we vervolgens een uitgebreide rustpauze met eten. Dit eten bestaat uit een koude pastaschotel en andere voedingrijke ingredienten. Daarna rijden we via de Zeelandbrug en de Oesterdam weer terug naar de Kajuit. Er zal géén finale gereden worden!
 
Ook wordt de mogelijkheid geboden om slechts één deel mee te fietsen. Indien je daar gebruik van wilt maken dien je dat even aan te geven. Het vervoer naar of vanaf de rustplaats regelen wij dan voor je.
  
Verdere info mbt de route vindt je hier: http://www.tcdemarkies.nl/Dammentocht/DT_route.html (Het betreft de route van 2009 maar deze is nagenoeg hetzelfde als van dit jaar.)
 
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 
 
Aangemeld hebben: (per 27-08-2011)
 
  1. Daan van Dommele 
  2. René van Dongen
  3. Lars vd Beek
  4. Renzo Levering
  5. Reinier Goosens
  6. Arjan van Bragt
  7. Rob Naaijkens
  8. Corrie van Dijke
  9. Mark de Kok
10. Albert Engels
11. Frenk Bosters
12. Jochem Nieuwdorp
13. Richard Snijders
14. Robbert van Veen
15. Jan Haverhoek
16. Jan Hermes
17. Peter Schijven
18. Joop Groen
19. Piet van Egeraat (2de deel)
20. Fank Tack (Chauffeur eerste deel)
21. Adri de Roon
 
Gastrenner(s)
1. Tom Vervuren