You are hereGemeente Halderberge, zeg maar Hoeven!

Gemeente Halderberge, zeg maar Hoeven!


By dommeled - Posted on 29 August 2010

Datum # Leden Route Afstand Chauffeur Ritkapitein
29 Aug 19 leden Hoeven 111 KM
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1034 Lichte regen 17 C W 5

 De laatste rit van Augustus alweer. Meer dan 90 kilometer naar de regio van Hoeven onder een slechte weersvoorspelling. Wat dat betreft wil het nog steeds niet zomeren. Na de fraaie dagen begin juli is de mooiweerpot nog steeds akelig leeg. Buienradar wilde ons nog doen geloven dat we het nagenoeg droog zouden houden maar in mijn standaard wieleruitrusting voor vandaag had ik toch maar een regenjasje opgenomen. En helaas nog moeten gebruiken ook….
 
Vorige week sprak ik nog de verwachting uit dat de vakanties achter de rug zouden zijn en voorspelde ik een hogere opkomst. Dat pakte dus behoorlijk anders uit. Of het nu kwam door het slechte weer of niet weet ik niet maar om 9.00 uur telde ik precies 20 leden bij de Kajuit. Eén daarvan, net als vorige week clublid Jac, verdween in de bus achter het stuur zodat we met 19 goedgelovige leden in de richting van de haven vertrokken, hopende op droge uren!
Voorzitter René is vandaag ritkapitein maar is wel gelukkig met het feit dat Adri hem zal assisteren vandaag. Zover als vandaag gaan we gewoonlijk niet van huis en dus is de route voor velen elke keer weer een verrassing. En aangezien Adri vandaag toch van voren moest zijn nam hij zijn vertrouwde stek voorop vandaag ook gedurende een aanzienlijke periode in! In het begin waren het ook Lars en met name Sjel die voorop aan het beulen waren. Omdat we in eerste instantie noordwaarts slingerden, hadden we geregeld wind vanuit alle hoeken. Toen werd al duidelijk dat het een mee dan stevige bries was! Na Steenbergen deed zich zelfs een uit het professionele peloton bekende situatie voor: een heuse waaier met wind schuin in de rug! Dat had ik nog niet vaak mee gemaakt bij onze TC.
Vanaf dat moment hadden we de wind voornamelijk in de rug. In Welberg hadden we al even een kleine felle bui op ons dak gehad maar in deze fase bleef het droog. Wel konden we aan alle kanten fraaie Hollandse luchten waarnemen, de ene nog dreigender dan de andere. En met de harde wind in de rug gingen de tellers soms ruim boven de 35 km/uur met uitschieters van tegen de 40! Niemand klaagde en zo zouden we misschien nog voor de voorspelde buien van vanmiddag thuis zijn? Dus niet! Want nadat we Zevenbergen ten zuiden gepasseerd waren en we afbogen in zuidelijke richtingen op weg naar Hoeven werden de donkere wolken in de verte steeds grijzer! Zou dat wel goed gaan.
Inmiddels hebben we nu de wind schuin van voren. Voorin de groep wordt nog steeds stevig vaart gemaakt met telkens weer het stevige lijf van Sjel in voorste gelederen! Maar ook Adri laat zich niet onbetuigd hier. Volgens mij zag ik nog een sterk lichaam voorin zitten: Ludy nam zo te zien ook zijn verantwoordelijkheden. (Excuses voor al die harde werkers die ik nu vergeet maar in dit stuk van de rit zat ik op de achterste rij om hier alles in de gaten te houden zoals dat zo mooi heet….) Even later was het dan helaas raak: de hemel opende zich boven ons en her en der werden de regenjassen tevoorschijn gehaald, inclusief die van mij.
Nu duurde het helaas wat langer hoewel het op zich met de hoeveelheden wel mee viel. Maar de wegen onder ons waren nu nat en ook toen het al weer gestopt was met regen van boven zorgde opspattend water voor de nodige nattigheid. Gelukkig bleef het vanaf nu wel droog en merkten we dat we bij het naderen van de finales de wegen er steeds droger bij lagen. De wind trekt nog ietsjes aan en komt uit het westen. Met een finale Tol voor de boeg betekent dat dus een stevig wind recht van voren in het begin. Op weg naar de splitsing zijn het Sjel en Adri die op kop tegen de wind in beuken. Ik schatte in dat zijn de A finale links zouden gaan laten liggen!
Met slechts 8 man, of moet ik zeggen toch nog met 8 man, gaan we rechtdoor de A finale in. Het is Lars die op kop rijdt en dit onverstoorbaar blijft doen. Niet omdat hij dat zelf zo erg leuk vindt volgens mij, maar meer omdat niemand anders overneemt! Lars weet ‘gewoon’ boven de 30 te blijven rijden en dus is het remmen achter hem om maar niet op kop te komen. Uiteindelijk is het Charl die dit allemaal niet meer kan aanzien en hij zet aan. Een voorspelbare reactie: niemand zet aan of probeert in het wiel te komen en Lars maalt gewoon door. Charl kijkt eens achterom en ziet dan het nutteloze van zijn poging in en houdt de benen stil.
Even later een tweede poging met dito resultaat behalve dat het tempo nu gewoon stil valt. Dan is het Renzo die splijtend er tussenuit knijpt. Alleen Charl is bij de les en springt mee. Ikzelf moet me stevig inhouden maar mijn tactiek voor vandaag is heel simpel: niets doen (en dan bedoel ik ook helemaal niets!) en meerijden. Mocht het op het einde nog bij elkaar zijn dan één poging voor de laatste 200 meter bewaren. Maar zover komt het (uiteraard) niet. Charl zit voorop en René neemt in de tweede roep (achtervolgende groep is denk ik wat te veel van het goede) een strategische tweede plek in, uitsluitend bedoeld om de vlucht van Charl te beschermen.
Minuten lang gebeurd er niets en ondanks dat we als oudevandagen rijden lopen de twee koplopers niet erg uit. Uiteindelijk besluit Johan iets te proberen en springt van achteruit de groep weg. René duikt er direct bovenop en nestelt zich ook nu weer in tweede wiel. Vanaf nu is alles gezegd: Renzo en Charl draaien keurig voorop, daarachter de groep van zes met op kop Johan en in tweede positie bewaker René. Geen enkele positiewisseling in de voorste twee tot 100 meter voor de finish. Charl heeft inmiddels zijn zoveelste binnen gehaald ten koste van Renzo (geen kadootjes) en een tijdje daarachter kunnen de al lang en breed geklopten zich niet inhouden en sprinten voor de derde plek om de beroemde keizers baard!
Gelukkig kunnen we vaststellen dat het het laatste uur gelukkig droog is gebleven.