You are hereTholen - Oesterdam

Tholen - Oesterdam


By dommeled - Posted on 21 January 2011

Datum # Leden Route Afstand Chauffeur Ritkapitein
08 May 25 leden Tholen - Oesterdam 85 KM
WeekendNr Weer Temp Windrichting Windkracht
1119 Licht bewolkt 23 C Z 3

Werken op de Oesterdam....

 Voor mij enigszins onverklaarbaar zijn er slechts 23 leden en 1 bestuurder voor de volgwagen aan het vertrek. In elk geval zijn er de nodige leden ivm een korte (fiets?)vakantie afwezig.

 In verband met werkzaamheden en koers te Nieuw Vossemeer had ik al met Ludy afgesproken dat we vandaag de rit Tholen Oesterdam zouden rijden en dat ik waar nodig Ludy zou ondersteunen in het vinden van de juiste route en het handhaven van een enigszins behoorlijke snelheid, het is bekend wat hierover de afgelopen weken is gezegd....

 Zeker gezien de windrichting (een wind met meer kracht dan de 2 die ik via weeronline gemeld zag in onze regio) voorzag ik vooral vanaf Tholen mogelijk problemen indien er vooraan te hard gereden zou worden en achterin de gaten zouden vallen.

 Bij het oprijden van de Oesterdam is dit inderdaad het geval. We rijden inderdaad vooraan iets te hard naar de Diepsluis waardoor er achterin gaten vallen. Hoewel we vooraan het tempo rond de 28-29 per uur houden lukt het de 2e groep niet om het gat dicht te rijden maar na een "vermaning" van Richard houden we even wat meer in zodat iedereen kan aansluiten. Maar het blijkt opnieuw, vooral als de wind schuin van voren komt let dan op wat er achterin gebeurt en pas daarop je tempo aan.

 Na de bocht voorbij de Speelmansplaten waait de wind pal op kop en is er geen enkel probleem maar als we in de laatste kilometers van de Oesterdam een flauwe bocht naar rechts maken gaat de wind weer van opzij komen en rijd ik naar voren om het tempo daar te controleren. Mark de Kok zit daar al op kop te genieten van de inspanning maar een beetje preventief neem ik van hem over en druk het tempo tot rond de 28 per uur.

 Via Stationsbuurt rijden we van noord naar zuid door de Frederikapolder naar de westerscheldedijk. De wind blijft daar achter de goeie kant van de dijk en zowaar slaagt Jac. Linders erin om een gat te slaan! Jac., als altijd voorin te vinden en altijd in een goed wiel blijkt momenteel goed in vorm!

 Onderweg leg ik Ivo nog uit hoe de splitsing voor de B-finale loopt: evenals de A gaat de B ook bij "Trapke op " rechtsaf en blijft ook linksaf de Schouwenbaan volgen. De A neemt daar rechtsaf de lus over de Vleet en linksaf de Ouderveldenweg richting Nispen.

 Op de Putseweg besluit Ludy na overleg om de Abdijlaan niet over het fietspad te rijden i.v.m. de vele andere fietsliefhebbers die vandaag op pad zijn. Vervolgens zullen we ook het rijden door Huijbergen zo goed mogelijk onder controle houden. Mede ook omdat de groep vandaag kleiner is gaat dat beter dan 2 weken geleden. Als we op de Weg naar Wouw het bos uitrijden beginnen A en B zich te formeren hoewel vooral Ivo lang voorin blijft rijden, mogelijk toch bang te laat op de juiste plek te zitten?  Eenmaal rechtsaf geslagen rijden er een mannetje of 10 bij de A en de andere 13 dus de B. Ludy en Mark kiezen vandaag voor de laatste categorie.

 In aanvang valt het me op dat er erg neutraal wordt gereden. Dus ben ik vandaag graag de eerste aanvaller en spring al groetend ruim voor de Vleet weg. Achteraf leidde dat tot verbazing bij in elk geval Daan want het blijkt dat we ook nog hebben afgesproken om tot de Vleet, dus waar de B linksaf slaat en de Schouwenbaan vervolgt, neutraal te rijden. Sorry, dit was mij totaal ontgaan!

 Ik richtte me vooral op een groepje  "Kaaimannen" die voor ons uit fietsten waardoor ik even uit het zicht van mijn achtervolgers kon verdwijnen. Toen er ook nog een groep tegenliggers aankwam meende ik even als eenling in het voordeel te zijn maar al op het zoombruggetje zag ik de achtervolgers snel naderen. Ik liet me op de Mariabaan gecontroleerd inlopen waarop meteen Jan Kees wegsprong.

 Ik had me al voorgenomen om snel weer aan te vallen en ik besloot ondanks de reeds gedane inspanning bij Jan Kees aan te sluiten. Dat lukte redelijk snel al moest ik op dat moment wel even wat extra lucht bij happen. En het duurde niet al te lang totdat Jan Kees zelfs met 2 ellebogen (!) om overname verzocht. Ik merkte dat we een redelijk gat hadden en besloot zo goed mogelijk te. Aan het eind van de Mariabaan sloot ook Perry Heemskerk aan zodat we nu een mooi trio vormden.

 Achterin werd er kennelijk toch naar elkaar gekeken wat na afloop tijdens de evaluatie ook werd bevestigd. Op de Westelaar bleef Jan Kees bij ons drieen het tempo bepalen en bleven Perry en ik zo goed mogelijk onze beurten  nemen. Perry liet nabij de heesterkwekerij Westelaar even los maar kon een paar honderd meter verderop toch weer aansluiten.

 De achtervolgers lagen nog steeds ver genoeg achter ons om te kunnen hopen op een succesvolle vlucht. Wie de sterkste was was wel duidelijk maar met minimaal een derde plaats was ik al heel tevreden. Kort nadat we de Wouwse Tol waren gepasseerd riep Perry "dat ze eraan kwamen". Oef, zouden we toch nog...? Dus besloot ik met een laatste krachtsinspanning nog een laatste "snok" eraan te geven met achtereenvolgens Perry en Jan Kees in mijn wiel. Nadat ik op 400 meter afgaf gingen beiden de sprint aan maar hier was Jan Kees duidelijk de snelste en ging de overwinning naar degene die deze vlucht had bepaald en daarin het meeste werk had gedaan.

 Richard Snijders maakte met een klapband in de bocht bij de  "Vijfhoek" nog bijna een val maar kon gelukkig overeind blijven. Hij zat vandaag dus LUID EN DUIDELIJK bij de A en JA, ik was hem wéér voor..... Daan ook trouwens...

 Bij de B was er de eerste zege voor Piet van Egeraat, John van Broekhoven werd 2e en jawel: Jac. Linders derde!

 Berry Mulder kwam na het opdraaien van de Boulevard hard ten val en liep hierdoor een sleutelbeenbreuk op. Sterkte en beterschap Berry! Zie hierover ook de "ziekenboeg".

Reinier Goosens